Onthuld: deze maatregelen moeten de Formule 1 spannender gaan maken

Een interpretatie van hoe de F1-auto's er in 2021 mogelijk uit komen te zien

Formule 1

Onthuld: deze maatregelen moeten de Formule 1 spannender gaan maken

17-07-2019 17:40 Laatste update: 18:20

De Formule 1 en autosportfederatie FIA hebben meer details bekendgemaakt over de richting die de sport vanaf 2021 in wil slaan. Onder andere de terugkeer van het zogenaamde grondeffect moet de races een stuk spannender gaan maken.

De Formule 1 en de FIA werken samen met de teams al een tijdje aan een nieuw technisch reglement voor 2021. Met een ingrijpende verandering aan het reglement moet de sport een stuk spectaculairder gaan worden, terwijl daarnaast onder andere ook de grote verschillen tussen de teams moeten worden verkleind en de invloed van de coureurs zelf groter moet worden.

Een definitief besluit over het nieuwe reglement voor 2021 werd eerder dit jaar nog uitgesteld naar het najaar, maar de Formule 1 heeft woensdag al bekendgemaakt welke richting de sport in 2021 op wil gaan.

Terugkeer van het grondeffect

De grootste verandering in 2021 zal terug te zien zijn in het ontwerp van de auto's zelf. Om de kwaliteit van de races te verbeteren zullen de regels omtrent de aerodynamica flink op de schop gaan. Zo zullen de auto's er eenvoudiger en spectaculairder uit gaan zien, terwijl ook het zogenaamde grondeffect in 2021 zijn rentree zal maken.

De huidige Formule 1-auto's halen hun downforce vooral uit de lucht die over de auto stroomt, die ervoor zorgt dat de auto's tegen het asfalt worden gedrukt. Dit heeft echter als nadeel dat wanneer een coureur dicht achter een andere auto rijdt, daarmee ook de luchtstroom over de auto wordt verstoord en de auto dus minder grip heeft. In het ontwerp van 2021 zal de luchtstroom over de auto een minder grote rol gaan spelen, en zal er met een gewijzigd ontwerp van de onderkant juist meer lucht onder de auto door gaan stromen. Met het zogenaamde grondeffect dat daarmee wordt gecreëerd zullen de auto's als het ware meer naar het asfalt worden gezogen. De invloed van een voorligger wordt daarmee drastisch verminderd, met betere gevechten op de baan als gevolg omdat een coureur een concurrent veel makkelijker zal kunnen volgen.

'Waar een auto in 2017 nog 50 procent van zijn downforce verloor wanneer hij minder dan twee autolengtes achter een concurrent reed, zal dat verlies vanaf 2021 nog maar 5 tot 10 procent zijn,' aldus Nicholas Tombazis, die aan het roer staat van FIA's formulewagencommissie. 'De invloed van een voorligger zal dus enorm worden teruggedrongen.'

'Wow-factor'

Naast de technische wijzigingen aan de bolides moet ook het uiterlijk van de auto’s er in 2021 flink op vooruit gaan. ‘Het is ons doel om het eindproduct er zo fraai mogelijk uit te laten zien,” vervolgt Tombazis. ‘We willen dat de auto een bepaalde vorm van passie oproept en een soort van wow-factor heeft.’

Een eerder vrijgegeven concept van de F1-auto van de toekomst

Kleinere verschillen tussen de teams

Om de verschillen tussen de teams klein te houden zal de ontwikkeling van de aerodynamica flink aan banden worden gelegd. Het ontwerp van de auto’s zal aan strenge eisen moeten voldoen, waardoor het voor teams moeilijker wordt om met een bepaalde upgrade veel terreinwinst te boeken ten opzichte van de concurrentie.

Een andere manier waarop de Formule 1 de verschillen tussen de teams wil terugdringen is de al eerder aangekondigde invoering van een zogenaamd budgetplafond. Dit zal onder andere worden gerealiseerd met de invoering van meer standaardonderdelen zoals de velgen, remsystemen en het materiaal dat gebruikt wordt tijdens de pitstops.

Invloed van de coureur wordt vergroot

Zoals eerder al bekend was gemaakt zal het formaat van de velgen van de bolides vanaf 2021 groeien van 13 naar 18 inch. Daarnaast wil de Formule 1 vanaf 2021 af van de bandenwarmers, zodat de coureurs bij het uitrijden van de pitstraat eerst hun banden op temperatuur moeten krijgen. Het is één van de maatregelen die ervoor moet zorgen dat de invloed van de coureur een stuk groter gaat worden vanaf 2021. Zo wordt er ook onderzocht of een aantal hulpmiddelen die het besturen van de auto vereenvoudigt afgeschaft kunnen worden, terwijl ook de hoeveelheid data die het team kan aflezen van een auto moet worden teruggebracht. Verder moet een coureur eventuele problemen zoals het oververhitten van de banden vanaf 2021 mogelijk zelf gaan oplossen, zonder dat hij daarbij hulp of instructies krijgt vanaf de pitmuur.

De Formule 1 en de FIA gaan de voorgestelde veranderingen de komende maanden verder uitwerken, alvorens er in het najaar een definitief besluit zal worden genomen over de nieuwe regels voor 2021.