Op deze elektrische racefiets rijd je (bijna) mee in de Tour
Elektrisch wielrennen

Op deze elektrische racefiets rijd je (bijna) mee in de Tour

26-07-2019 19:54 Laatste update: 19:55

Wil je zo hard gaan als Lance Armstrong na een frisse bloedtransfusie en een ontbijtje met EPO? Aan de nieuwe elektrische racefiets van Specialized zie je bijna niet dat hij een elektrische aandrijving heeft.

Fietsmerk Specialized heeft een racefiets op de markt gebracht die zijn trapondersteuning goed verstopt. De technische keuring van de Tour de France zul je er niet mee voor de gek houden, maar de gemiddelde passant zeker. De zelf ontwikkelde elektrische motor bij de trappers is flink kleiner dan wat je gewend bent van Bosch.

Toch levert de Specialized S-Works Turbo Creo SL 240 Watt bonus bij jouw trapwerk. Ondanks dat de accu je 130 kilometer vooruit kan helpen, weegt de racefiets slechts 13 kilo. Met de optionele range extender kun je nog 65 kilometer verder fietsen. 

Met een app is de fiets in te stellen. De eco-modus betekent dat je zelf het meeste werk moet leveren. De sportmodus maakt het een stukje makkelijker. De turbomodus is als een superdrug. Wie in de app aangeeft hoe ver hij van plan is te fietsen, kan zelfs het accuvermogen automatisch laten uitsmeren over de hele trip. Zodat je niet na 100 kilometer blazen het laatste stukje met een lege accu hoeft te doen. 

Prijzig

Dat kost uiteraard wel iets. De goedkoopste variant is de Turbo Creo SL Expert in gewone of EVO-uitvoering. Daar tik je 8.500 euro voor af. De EVO-variant heeft grotere banden en is meer op rottige weggetjes afgestemd.

Dan is er de Specialized S-Works Turbo Creo SL Founder's Edition. Die weegt een kilo minder (11,9) en kost een paar kilo meer: 14.000 euri zul je op de toonbank moeten uittellen voor dit monster. Er worden slechts 250 van gemaakt.