Foto ter illustratie Beeld © iStock
Foto ter illustratie Beeld © iStock
Nieuws

Fraudehelpdesk moet miljoenen mails verwijderen: 'Heel zuur'

23 juli 2019 17:29

De Fraudehelpdesk moet zijn database van phishing mails, malafide webshops en frauduleuze telefoonnummers noodgedwongen verwijderen. Privacytoezichthouder AP verstrekt het loket geen vergunning omdat het niet voldoet aan de wet. "Dit is enorm zonde voor alle melders."

Het loket is teleurgesteld en zegt dat hiermee een belangrijk deel van de dienstverlening verdwijnt. "Wij hebben enorm veel data vastgelegd die nu moet worden vernietigd. Het gaat alleen al om drie miljoen phishing mails", zegt Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk.

'Huiswerk niet gedaan'

Het gaat om een vergunning voor het vastleggen van strafrechtelijke persoonsgegevens. Ondanks jarenlang overleg voldoet de Fraudehelpdesk volgens de privacytoezichthouder niet aan de wettelijke voorwaarden. "Fraudehelpdesk heeft zijn huiswerk niet goed gedaan", laat AP weten aan RTL Z.

De Fraudehelpdesk ontvangt al acht jaar dagelijks mails en telefoontjes van bijvoorbeeld mensen die een phishing mail hebben ontvangen of bedrijven die te maken hebben met spookfacturen. Het loket bewaarde dergelijke gegevens om nieuwe slachtoffers te kunnen waarschuwen of bijvoorbeeld malafide webshops te kunnen herkennen. Dat mag nu niet meer. 

Wijngaarde: "Heel zuur. Dit is enorm zonde voor alle melders. Toch roepen we hen op om fraude bij ons te blijven melden."

Zwarte lijsten

Het verwerken of delen van deze data mag niet zonder vergunning, die sinds vorig jaar nodig is onder de Europese privacywet AVG. Normaal gesproken zijn strafrechtelijke persoonsgegevens een zaak van de overheid, al krijgen bepaalde organisaties een uitzondering om bijvoorbeeld een zwarte lijst aan te kunnen leggen van horecabezoekers of wanbetalers in de detailhandel.

Volgens AP wordt een dergelijke vergunning alleen verstrekt wanneer er een zwaarwegend belang geldt en de impact voor betrokkenen niet wordt geschaad. "Wij vinden fraudebestrijding heel belangrijk, maar de aanvraag van de Fraudehelpdesk is inadequaat en onvoldoende onderbouwd. Wij hebben een handreiking gedaan, maar zien geen verbetering. Vandaar dit besluit."

Fraudehelpdesk krijgt nog tot het einde van deze maand om te reageren op het besluit of een bezwaarprocedure te starten. De organisatie zegt hierover in gesprek te zijn met de toezichthouder.