Taxichauffeurs protesteren in Berlijn tegen Uber. Beeld © EPA
Taxichauffeurs protesteren in Berlijn tegen Uber. Beeld © EPA
Nieuws

Gaat Uber ooit nog winst maken?

9 augustus 2019 18:15

Na het forse verlies van meer dan 5 miljard dollar in het tweede kwartaal zakte de koers van Uber flink weg. Gaat het concern ooit nog wat verdienen? En zo ja, wanneer?

Op een verlies van 1 miljard dollar in het eerste kwartaal volgde voor taxi-app Uber in het tweede kwartaal het grootste verlies ooit: 5,2 miljard dollar. Daarvan kwam 3,9 miljard door personeelsopties, maar gecorrigeerd daarvoor resteert er nog altijd een verlies van 1,3 miljard dollar, aanzienlijk meer dan de bijna 900 miljoen van een jaar geleden.

Beleggers hadden bij de beursgang begin mei al hun twijfels. De koers zakte op de introductiedag meteen weg en is sindsdien amper boven de introductiekoers gekomen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Uber regelt Nederlands belastingvoordeel van 5,5 miljard euro

'Geen groeiaandeel'

De omzet groeide in het tweede kwartaal met slechts 14 procent en daarmee is Uber geen groeiaandeel, zegt beurscommentator Hans de Geus. Hij wijst erop dat het verlies alleen maar verder zou oplopen als Uber sneller zou groeien. Want op ieder ritje lijdt het bedrijf nu nog verlies, dus hoe meer ritten, hoe groter het verlies. 

Toch gaat het bij Uber op dit moment om omzetgroei, zegt Stan Westerterp, partner bij Bond Capital Partners. Winst maken komt pas later, net zoals bij Zalando en Tesla. Alleen als de omzet bij Uber niet hard groeit, wordt dat wel lastiger, voegt hij toe. Bij Uber gaat het om hoge volumes en lage marges, aldus Westerterp. Het kan dan een tijdje duren voor de onderneming structureel winst maakt. 

Sceptisch

Ook Wim Zwanenburg, beleggingsstrateeg bij Stroeve Lemberger, is sceptisch over Uber. Als je bepaalde investeringen in software hebt gedaan en je distributie gaat via internet, dan kunnen extra inkomsten voor een groot deel extra winst zijn, legt hij uit. Maar in het huidige businessmodel is dat nog niet het geval.

"De hele businesscase steunt op zelfrijdende auto's, waardoor kan worden bespaard op de kosten voor chauffeurs, maar dat kan nog hartstikke lang duren", zei Jos Versteeg, analist bij InsingerGilissen, eerder dit jaar.

Zwanenburg vreest juist dat Uber gaat investeren in zelfrijdende auto's. Nu heeft het bedrijf nog weinig bezittingen, de chauffeurs en het autobezit worden in feite uitbesteed. Als dat verandert, dan is winstgevendheid voorlopig nog niet aan de orde, denkt Zwanenburg.

Miniem winstje in 2024

Analisten gaan uit van verliezen tot en met 2023. De verliezen zullen wel afnemen, van 3,93 dollar per aandeel in het lopende jaar, tot 1,02 dollar in 2022, volgens de consensustaxatie. In 2023 zal er dan een verlies per aandeel van 0,05 dollar worden behaald en dat zou dan in 2024 moeten omslaan in een winst van een minieme 0,02 dollar per aandeel.

"Dat ligt nog heel ver weg en is met allerlei onzekerheden omgeven", zegt Zwanenburg hierover. Hij vindt Uber 'nog een heel speculatief aandeel, met een optiekarakter'. Dat laatste betekent dat hij denkt dat het goed kan aflopen voor beleggers, maar ook heel slecht.