Beeld © Getty
Beeld © Getty
Paaien

'Facebook wil nieuwsmedia met miljoenen dollars teruglokken'

9 augustus 2019 14:25

Facebook wil later dit jaar zijn aparte nieuws-knop weer terugbrengen en probeert grote media nu over de streep te trekken.

Facebook zou grote Amerikaanse media benaderen met licentiedeals, meldt The Wall Street Journal op basis van ingewijden. Het zou onder meer gaan om ABC News, Bloomberg, The Washington Post en Dow Jones, moederbedrijf van The Wall Street Journal.

De mediabedrijven zouden biedingen tot 3 miljoen dollar krijgen van Facebook. Uitgevers zouden licentiedeals van in sommige gevallen drie jaar tekenen.

Speciaal nieuws-tab

Media zouden zelf controle houden over hoe hun berichten op Facebook te zien zijn: het volledige bericht, alleen de kop of ook een korte intro. Nieuws op Facebook zou altijd naar de site van de uitgever leiden.

Facebook bevestigt tegenover CNBC dat het later dit jaar een speciaal nieuws-tab aan zijn site en apps wil toevoegen. Op de geruchten over de biedingen heeft het sociale netwerk nog niet gereageerd.

Knipperlichtrelatie met media

Daarmee keert Facebook terug naar een functie die het enkele jaren geleden juist op een lager pitje heeft gezet. Facebook was lange tijd een belangrijke aanvoer van publiek voor nieuwssites, tot Facebook berichten van gebruikers hoger begon te waarderen dan links naar nieuwssites.

Facebook heeft al op allerlei manieren geprobeerd om samen te werken met uitgevers. Zo konden media hun artikelen in een speciaal voor Facebook gemaakte vormgeving gieten, zogenoemde Instant Articles. Die laadden sneller voor lezers en zouden door Facebook gepromoot worden, maar uitgevers haakten weer af.

Tips: verander deze Facebook-instellingen

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's