Beeld © afp
Beeld © afp
Te langzaam

Parijs stopt na 2 jaar met zelfrijdende shuttlebus

26 augustus 2019 18:10

Parijs is gestopt met een proef met zelfrijdende shuttles. De test, in samenwerking met transportbedrijven île-de-France Mobilités (IDFM) en Keolis, verliep volgens het stadsbestuur "niet bevredigend".

De bussen van de Franse fabrikant Navya waren sinds juli 2017 te zien in de wijk La Défense en werden oorspronkelijk goed ontvangen door de passagiers. In de eerste zes maanden was de shuttle zelfs een groot succes en vervoerde meer dan 30.000 passagiers. In een enquête in september 2017 gaf 97 procent aan tevreden te zijn over de dienstverlening en 88 procent wilde opnieuw gebruik maken van de minibus.

Van juni 2018 tot mei 2019 zijn echter slechts 11.865 passagiers in de bus gestapt. Te weinig. Nadat de nieuwigheid eraf was, werd de bus oninteressant voor de gebruikers.

Te langzaam

De kern van de mislukking zat ‘m in het tempo van de bus, of liever gezegd het ontbreken daarvan. "De snelheid van de shuttle is niet goed genoeg om de dienst aantrekkelijk te maken", citeert Le Parisien de Parijse gemeenteraad. Theoretisch zou de shuttle tot 40 km/u kunnen gaan. Maar de gemiddelde snelheid van de shuttle was slechts 7 km/u.

Bovendien was ook de mobiele radioverbinding te onbetrouwbaar vanwege de vele torenflats en had het voertuig moeite om zich aan te passen aan de omstandigheden, bijvoorbeeld toen vanwege de kerstmarkt over andere wegen moest worden gereden.

Om deze redenen konden de minibussen nooit echt autonoom rijden en moest er altijd een persoon beschikbaar blijven voor controle. Ook andere weggebruikers zoals voetgangers, fietsers, scooters en servicevoertuigen leidden tot problemen. "De technologie kon zich niet aanpassen aan de veranderingen in de stedelijke omgeving", en daarom was de "algemene beoordeling onbevredigend", aldus Paris La Défense. In totaal vervoerden de bussen 45.500 passagiers en legden ze 9.900 kilometer af.

Nieuwe proef

Maar ondanks dit mislukte experiment wil Parijs nog niet opgeven. "Het was slechts een experiment en het was niet de bedoeling om de dienst voor altijd draaiende te houden", benadrukt een woordvoerder van de Île de France Mobilités. Misschien was La Défense gewoon een "te complexe omgeving" voor de autonome shuttles. Nieuwe experimenten staan op stapel in Saclay en in Saint-Quentin-en-Yvelines.

Berlijn en Wenen

In tegenstelling tot het experiment met Navya-shuttles in Parijs, wordt in Berlijn een shuttle van de Franse fabrikant EasyMile gebruikt en volgens Berliner Zeitung zal binnenkort nog een andere route in de wijk Reinickendorf worden getest. Daarnaast rijden er Navya Shuttles in het Berlijnse klinische centrum Charité, bij het Virchow-klinisch centrum en ook in Mainz.

In Wenen werd in juli een test met Navya-voertuigen gestopt nadat er een ongeval met een voetganger was gebeurd. Sinds 2017 rijdt er in Las Vegas een gratis pendeldienst van Navya, die sinds 2017 met succes wordt ingezet op een route met acht knooppunten in de stad, zes verkeerslichten en twee stopborden.

Drimmelen

In de Noord-Brabantse gemeente Drimmelen rijdt sinds kort ook een zelfrijdend busje van Arriva over de openbare weg. Dat gebeurt langs de jachthaven aan de Biesbosch. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

'Zelfrijdende busjes kunnen gaten in OV-netwerk dichten'

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Zelfrijdende busjes bij Olympische Spelen in Tokio

Tesla werkt aan zelfrijdende busjes

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's