Beeld © Team Hoofdwegen
Beeld © Team Hoofdwegen
Nieuws

Navigatie als schuldige van ongeluk? 'Huppel er niet klakkeloos achteraan'

27 augustus 2019 11:25

Een automobilist is afgelopen weekend op de A10 tegen een gesloten slagboom gereden, omdat de navigatie zei: 'u moet hier linksaf'. Het is niet het eerste ongeluk dat wordt veroorzaakt door mensen die blind hun navigatie volgen. Hoe kan dit voorkomen worden?

Een man in Hoofddorp volgde ooit de instructie om links aan te houden zo letterlijk op, dat hij een sloot over het hoofd zag. En een wandelaar belandde op de vluchtstrook nadat ze het auto-icoontje, in plaats van dat van de voetganger, had aangeklikt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bestuurder rijdt door slagboom op A10: 'Navigatie zei hier linksaf'

Honderden automobilisten in de Verenigde Staten reden vorige maand een modderig weiland in nadat Google Maps een alternatieve route had voorgesteld. Hoe kan het dat het zo vaak misgaat?

'Volg je intuïtie'

Autojournalist Werner Buddingh is duidelijk: "Dit is iemand die niet heeft opgelet. Er staan altijd borden en kruizen op de weg. Er staat niet zomaar een slagboom."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'IK KAN HIER NIET KEREN!' 20 procent van de mensen schreeuwt tegen navigatie

Volgens hem worden veranderingen altijd aangegeven. "In dit geval denk ik dat de bestuurder alleen op het pijltje let en niet actief heeft gereden." En dat is juist zo belangrijk. "Kijk vooruit en let zelf goed op. De navigatie is een hulpmiddel, niet iets waar je klakkeloos achteraan kunt huppelen."

Verkeerde inschatting

Vroeger was een navigatiesysteem in de lesauto vrijblijvend. Tegenwoordig ben je als instructeur verplicht om met een leerling te oefenen hoe je de navigatie gebruikt. "Ik denk dat mensen de fout ingaan omdat ze de afstand verkeerd inschatten. Ze luisteren vaak naar de navigatie, maar als je op je scherm kijkt zie je de afstand aftellen", zegt Ruud Rutte van de Federatie Autorijschool Managers.

"Als je daar niet naar kijkt, kan het onverwachts komen. Mensen zijn te laat of reageren niet goed. Vervolgens voeren ze de actie uit met verkeerde snelheid."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Test: wat is de beste gratis navigatie-app?

'Navigatie tijdens examen'

Mensen die al langer hun rijbewijs hebben, hebben niet geleerd hoe ze met een navigatiesysteem kunnen omgaan. Daar moet volgens Rutte meer aandacht voor komen. "Leerlingen die nu examen doen, moeten vaak op de navigatie rijden. Dat zorgt voor betere bestuurders."

'Let goed op je scherm'

Toch kunnen de navigatiesystemen zelf ook best onduidelijk zijn, vindt journalist Buddingh. "Op een rotonde met zes uitgangen zie je niet goed waar je eruit moet. En het gebeurt ook dat ingebouwde navigatiesystemen verouderd zijn."

Volgens hem kun je je beter goed voorbereiden op je route en zonder navigatie rijden. "Als je toch met navigatie wilt rijden, let dan goed op je scherm."