Ruim 53.000 mensen hebben inmiddels een petitie getekend voor behoud van de naam. Beeld © XS4All
Ruim 53.000 mensen hebben inmiddels een petitie getekend voor behoud van de naam. Beeld © XS4All
Nieuws

Conflict XS4All en KPN duurt voort, OR adviseert negatief over KPN-plannen

3 september 2019 12:00

Het conflict tussen KPN en XS4All blijft voortduren. De Ondernemingsraad (OR) van XS4All heeft negatief gereageerd op de plannen van KPN om XS4All volledig te integreren.

De OR van XS4All heeft een verkennend onderzoek laten uitvoeren naar de businesscase voor integratie. Daaruit blijkt volgens de OR dat dit plan negatief uitvalt. "De onafhankelijke partij die onderzoek heeft gedaan is gespecialiseerd in de telecomsector. Zij geven aan dat er 'directe ernstige gebreken' zijn gevonden in de businesscase", zegt Daan Willems van de Ondernemingsraad.

"In ons advies hebben we het hele plan afgewezen", vertelt Willems. Tot nu toe heeft KPN zich niets aangetrokken van alle weerstand en zijn de plannen doorgezet. "Maar wat niet is kan nog komen. We denken dat het na onze reactie verstandig is om het plan in te trekken en terug naar de tekentafel te gaan."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

KPN staat erop: XS4All moet als los merk verdwijnen

Strijd om behoud merk

Het is stap nummer zoveel in de strijd tussen het grote KPN en de kleinere dochter XS4All. Hoe zat het ook alweer? Sinds januari gaan de twee rollebollend over straat. Toen kondigde KPN aan dat XS4All als los merk zou gaan verdwijnen en dat de services op zouden gaan in een KPN-formule.

Klanten (ex-)medewerkers en sympathisanten reageerden woedend. Er werd een actiecomité opgericht, een petitie om XS4All als merk te behouden kreeg meer dan 50.000 handtekeningen. Het hielp niet. In juni kondigde KPN aan dat ze het merk toch volledig wilde laten verdwijnen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Duizenden klanten willen naam XS4All houden: 'Zoveel meer dan mailadres'

Ping-pongen tussen OR en management

Daarvoor begon een officiële procedure. Wat dan volgt is een voornemen, een plan, waar de Ondernemingsraad weer haar zegje over mag doen. Dat plan is afgewezen door de OR. Nu is de bestuurder van XS4All, feitelijk KPN, verplicht om het advies van de OR mee te wegen in het besluit.

KPN mag het advies naast zich neerleggen, maar moet dan wel per bezwaarpunt feitelijk onderbouwen waarom het advies niet gevolgd wordt. "We hebben een reeks aan argumenten waarvan we denken dat ze sterk zijn", zegt Willems van de OR. "Ik verwacht wel dat KPN daar serieus naar kijkt."

Stap naar de rechter

Als KPN de plannen toch doorzet en het advies naast zich neerlegt, heeft de OR nog een maand de tijd om in beroep te gaan en naar de Ondernemingskamer, de rechter voor bedrijven, te stappen. Of dat gaat gebeuren, weet Willems nog niet. "Mocht het zo ver komen, dan staan we wel sterk", schat Willems in.

Willems baalt van de gang van zaken. "Sinds januari is er al veel onrust en zijn we vooral hiermee bezig. De planning voor het hele jaar gaat eraan, dat is jammer. Zowel onder klanten als onder medewerkers zijn er veel zorgen."

In een reactie op de site van KPN geeft het management van XS4All aan het negatieve advies van de OR te betreuren. KPN zegt het advies 'goed te gaan bestuderen' en 'zorgvuldig een besluit voor te bereiden'. Een woordvoerder van het bedrijf geeft aan op dit moment niet verder in te willen gaan op de zaak. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Stichting Gehandicapte Kind wil naam XS4ALL van KPN