© Mini

Top 8: nieuwe auto's van de Frankfurt Autoshow
Dit kun je straks kopen

Top 8: nieuwe auto's van de Frankfurt Autoshow

11-09-2019 08:24 Laatste update: 12:49

Op de autobeurs in Frankfurt zijn deze week veel nieuwe auto's te zien. Dit zijn de favorieten van Bright-autotester Rutger.

Audi RS7 Sportback

De Audi RS7 mag dan een dinosaurus zijn als het gaat om de aandrijving. Het is wel een hele knappe dinosaurus om te zien. Het blok is gelijk aan dat in de nieuwe RS6: een V8 met bijna 600 pk met een heel klein beetje hybride actie. Van 0 naar 100 ga je in 3,6 seconden. 

Honda E

Het schattige elektrische autootje van Honda staat te popelen om bij jou op de oprit te mogen staan. Met een accu van 36 kWu zit de Honda E aan de onderkant van de markt. Maar met een instapprijs van rond de 34000 euro moet je wel echt styling belangrijker vinden dan bereik. De auto is naar alle waarschijnlijkheid eind volgend jaar in Nederland verkrijgbaar. 

Lamborghini Sian

De Italianen gaan een hybride auto maken. Ferrari was ze natuurlijk weer voor, maar de Lamborghini Sian komt met 808 pk en een sprintje van 2,8 seconden naar de 100 snel achterop. Dat komt door een accu en een elektromotor. Oh ja. Er ligt ook nog steeds een dikke V12 in. Een stukje fusion cooking, deze Sian. 

Land Rover Defender

De iconische Defender is weer opgestaan. Halleluja! Lees er hier alles over.

Mercedes Benz EQV

Mercedes heeft de techniek uit de EQC SUV nu ook in hun V-serie busje gelepeld, de EQV. Dat levert naar alle waarschijnlijkheid een bijzonder aangename trip van het hotel naar de terminal op. Of voor de gefortuneerde postbezorger een bijzonder relaxte werkdag. Met 100kWu in de vloer is er bereik genoeg en snelladen kan met 100 km in een kwartiertje.

Het dashboard bestaat ook bij deze Merc uit een kneiter van een touchscreen en uiteraard kan er eindeloos met de stoelindeling geschoven worden. Ik word nu al enthousiast. 

Mini Electric

We hebben er even op moeten wachten, maar de volledig elektrische Mini is er en hij is leuk. Twijfelden ze bij BMW 5 jaar geleden nog of ze wel een volledig elektrische Mini moesten maken, nu staat hij klaar om de showroom in te rollen. Met de technologie die we kennen uit de BMW i3 onder de vloer en een lekker pittige 180 pk om mee te spelen. De prijs is 34.900 euro voor het instapmodel.

Opel Corsa-E

De Opel Corsa-E is vooral interessant omdat het de basis is van drie elektrische auto's die uit gaan komen. Eentje van Opel, eentje van Citroën en eentje van Peugeot. De enige op de beurs is de Corsa. Opel heeft na de Ampera E gekozen voor een model dat zowel met benzinemotoren als elektrisch te krijgen is.

Voordeel is dat de auto meer lijkt op een gewone auto, nadeel is dat je typische voordelen van een elektrische auto mist: een frunk (opbergruimte waar je de motor verwacht) en meer binnenruimte. Maar de Corsa ziet er wel een stuk frisser uit dan de Ampera E.

De accu heeft een capaciteit van 50 kWu. Minder dan de Ampera E met 60 kWu. Die auto zat met ruim 45.000 euro vanafprijs ook in een hogere prijscategorie. De elektrische Corsa moet vanaf 31.000 euro op je oprit kunnen staan. 

Volkswagen ID.3

Na de Kever en de Golf moet de ID.3 de volgende grote hit worden voor het Volkswagen-concern. De naam is wat minder pakkend dan de voorganger, de prijsstelling is dat ook. De baas van de groep beloofde een auto die de Tesla Model 3 alle hoeken van de kamer zou laten zien. Op prijs en op bereik.

Dat is gelukt, maar niet in één model. Want ja, je kunt in Duitsland een ID.3 kopen voor minder dan 30.000 euro (bij ons iets meer). Maar dan heb je ook maar 330 kilometer bereik. Wil je de Tesla op bereik verslaan, dan heb je de 550 km-versie nodig en die kost waarschijnlijk tegen de 48.000 euro. Zo kan ik het ook.

Ondanks dat die belofte niet waargemaakt werd, ziet de ID.3 er wel uit als een auto die elektrisch rijden aantrekkelijk kan maken voor een nog grotere groep mensen.