© McDonald's

McDrive straks bemand door spraaksoftware
Big Mac

McDrive straks bemand door spraaksoftware

11-09-2019 07:52 Laatste update: 08:37

Len Maessen

Wil je in de McDrive een Big Mac bestellen, dan doe je dat straks niet meer bij een mens, maar via een kunstmatige intelligentie met spraakherkenningssoftware.

McDonald's kondigde dinsdag aan dat het Apprente heeft gekocht, een bedrijf dat zich specialiseert in spraakherkenningssoftware. De software van Apprente moet "sneller, simpeler en meer nauwkeurig" bestellingen gaan registreren, waarschijnlijk als vervanging van de bestaande menselijke medewerkers.

Op termijn wil McDonald's de technologie ook op smartphones en in de self-servicezuilen gaan gebruiken. Het fastfoodbedrijf plaatste de afgelopen jaren veel van dergelijke digitale bestelzuilen in de restaurants, waardoor klanten al minder in contact komen met menselijke medewerkers.

Silicon Valley

Apprente wordt onderdeel van een nieuwe techwerkgroep binnen het bedrijf, McD Tech Labs. Het bedrijf wil daarmee zijn aandeel in Silicon Valley vergroten. 

Of en wanneer de spraaksoftware van Apprente ingezet gaat worden, is nog niet bekend. McDonald's rolt dit jaar wel een nieuw algoritme uit naar zijn McDrive's in de Verenigde Staten en Australië, waarmee het digitale menu's zichzelf wil laten afstemmen op het weer, de dag, de drukte in het restaurant en andere factoren.

Kijk ook: worden robots slimmer dan mensen?

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's.