Advertenties

Apple versoepelt regels voor advertenties in kinder-apps

12 september 2019 20:35

Apple wordt iets minder strikt in zijn regels voor het tonen van advertenties in apps voor kinderen.

Apple stelde eerder dit jaar dat apps voor kinderen geen advertenties en analysetools van derde partijen meer mochten bevatten. Nu versoepelt het bedrijf deze regels. Hoewel Apple het gebruik van dergelijke middelen nog steeds ontmoedigd, mag het onder strikte beperkingen toch wel. 

Volgens de nieuwe regels zijn analysetools toegestaan, mits ze geen persoonlijke, identificeerbare informatie naar derde partijen sturen. Denk onder andere aan de naam, geboortedatum, locatie en het e-mailadres van de gebruiker. Informatie over hoe de app wordt gebruikt mag bijvoorbeeld wel worden gedeeld.

Gesprekken met ontwikkelaars

Ook zijn advertenties van derde partijen wel toegestaan, maar enkel als deze bedrijven duidelijke regels hebben en de advertenties door mensen worden gecontroleerd. Automatische advertentiediensten mogen dus niet. Apple wil zo voorkomen dat kinderen dingen zien die ze niet horen te zien.

De regels zijn aangepast na gesprekken met ontwikkelaars, die weinig alternatieven hebben om via advertenties geld te verdienen. Aanvankelijk zouden alle kinder-apps die door gingen met het gebruik van advertenties en analysetools van derde partijen van de App Store worden verwijderd.

Tips: verander deze instellingen op Facebook zodat je minder data deelt

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's