Nieuws

'Amazon trekt eigen producten voor in zoekresultaten'

16 september 2019 20:54

Amazon zou het zoeksysteem zo hebben aangepast, dat het winstgevende producten en zijn eigen producten kan voortrekken in de zoekresultaten.

Bronnen binnen Amazon bevestigen de aanpassing van het zoeksysteem aan de Wall Street Journal. Intern zou er wel flink wat tegenstand zijn geweest tegen de aanpassing die eind vorig jaar zou zijn doorgevoerd.

Winstgevende producten

Door het algoritme van de zoekmachine aan te passen, worden meer winstgevende producten hoger weergegeven in de zoekresultaten dan producten die beter aansluiten bij de zoekterm of veel verkocht zijn. 

Dat kan nogal wat gevolgen hebben voor onafhankelijke verkopers die hun producten aan de man proberen te brengen via Amazon. Veel Amerikanen laten zich leiden door de zoekresultaten in Amazon, blijkt uit onderzoek van analisten van Jumpshot.

Flinke gevolgen voor verkopers

Hoe hoger je staat op de eerste pagina zoekresultaten, des te groter de kans dat je veel verkoopt. Daarom is een aanpassing van de onderliggende zoekmachine omstreden. 

De aanpassing is dan ook niet zonder slag of stoot doorgevoerd. Leidinggevenden in het team dat verantwoordelijk is voor de online verkoopkanaal, waren voor de verandering. Medewerkers uit het team dat de zoekmachine bouwt waren er juist fel op tegen.

 

Machtsmisbruik?

Het besluit is ook opmerkelijk omdat de Europese Commissie in juli een officieel onderzoek begon naar machtsmisbruik door Amazon. Omdat Amazon zowel verkoper als marktplaats is voor anderen, vraagt de Commissie zich af of het verkopersgegevens gebruikt om te kijken welke producten het goed doen. En of het bedrijf dat voordeel gebruikt om vergelijkbare producten te verkopen.

Twee jaar geleden legde Europese Commissie zelfs nog een boete van 2,42 miljard euro op aan Google, omdat het zoekresultaten van zijn eigen dienst Google Shopping boven de diensten van concurrenten plaatste.

Andere methode, zelfde resultaat

Met die boete in het achterhoofd adviseerden juristen van Amazon de hoeveelheid winst per product niet direct mee te laten wegen in het algoritme. Dat zou volgens hen voor problemen met toezichthouders kunnen zorgen, schrijft de Wall Street Journal. 

In plaats daarvan vonden de programmeurs andere methodes die minder makkelijk te vinden zijn voor buitenstaanders.