Eerder dit jaar werd bij het hoofdkantoor van KPN gedemonstreerd voor behoud van XS4All. Beeld © ANP
Eerder dit jaar werd bij het hoofdkantoor van KPN gedemonstreerd voor behoud van XS4All. Beeld © ANP
Nieuws

KPN wees bod op XS4All af; actiecomité wil nu crowdfundingsactie

26 september 2019 12:04

KPN heeft overwogen om dochter XS4All niet op te heffen, maar te verkopen. Er werden zelfs gesprekken gevoerd met een investeerder die door het actiecomité 'XS4All Moet Blijven' was aangedragen. Er werd ook een bod uitgebracht, maar KPN stopte de gesprekken.

Dat blijkt uit een brief die het actiecomité XS4All Moet Blijven heeft gestuurd aan de Ondernemingsraad van XS4All en die ook is gedeeld met RTL Z. KPN wil het merk XS4All opheffen en verder gaan onder de KPN-vlag. Medewerkers en klanten protesteren daartegen. 

Het actiecomité stelde twee keer voor om XS4All te verkopen. Uiteindelijk ging KPN ermee akkoord dat het actiecomité één à twee investeerders zou aandragen. Welke dat zijn wil het actiecomité niet zeggen.

Van de twee partijen waar het actiecomité vervolgens naar eigen zeggen binnen een week mee kwam werd er een al snel afgewezen, zegt het comité.

'Bod niet concreet'

De andere partij zou echter een financieel informatiepakket hebben ontvangen en een bod hebben uitgebracht. Hoe hoog dat is, wil het actiecomité niet zeggen. Daarna zou KPN echter niets van zich hebben laten horen, aldus het actiecomité, tot vorige week donderdag KPN meldde XS4All toch samen te voegen met KPN. Dat was ook aanvankelijk de bedoeling van KPN.

De gesprekken met de twee partijen zijn echter nooit concreet geweest, zegt woordvoerder Hans van Zon van KPN. Hij wil bevestigen noch ontkennen dat er door een van hen een bod is uitgebracht.

KPN zei vorige week al vier scenario's voor XS4All te hebben overwogen en twee van deze vier zouden ook 'uitgebreid' te zijn doorgerekend. Integratie zou echter het beste scenario zijn, aldus Van Zon.

'Plan B'

Het actiecomité XS4All Moet Blijven zet nu in op een plan B. In eerste instantie komt er een crowdfundingsactie, zegt woordvoerder Kirsten Verdel. Die actie is om klanten te werven, niet om een bedrijf om internettoegang aan te bieden, maar wel voor internetproducten. Wat voor producten dat zijn wil zij niet zeggen.

Ook wil het actiecomité geld ophalen, om later uit te breiden met die internetproducten. Daarvoor zouden ook al investeerders klaar staan. Het actiecomité streeft naar een 'significant' bedrag, maar hoeveel nullen dat zijn, dat wil de woordvoerder niet zeggen. KPN zou dan namelijk kunnen nagaan waar het actiecomité mee bezig is, aldus Kerdel.