Met 13.587 exemplaren is de Tesla Model 3 de meest verkochte auto in de eerste negen maanden. Beeld © ANP
Met 13.587 exemplaren is de Tesla Model 3 de meest verkochte auto in de eerste negen maanden. Beeld © ANP
Elektrische auto's

Tesla Model 3 blijft de best verkochte auto in Nederland

1 oktober 2019 16:00

Net als in de afgelopen maanden is de Tesla Model 3 de meest verkochte auto in september. Totaal werden er vorige maand 5768 van het nieuwe exemplaren van Tesla's instapmodel geregistreerd. Daarmee haalt de Model 3 van Tesla een marktaandeel van 15,5 procent in september.

Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisaties Bovag en de RAI Vereniging over de eerste negen maanden van 2019.

Ook over het hele jaar gemeten staat de Model 3 met 13.587 exemplaren fier bovenaan de lijst van meest verkochte modellen. Daarmee haalt de goedkoopste Tesla een marktaandeel van 4,1 procent. De Volkswagen Polo (9684 stuks verkocht) en de Ford Focus (8606 stuks) volgen op respectievelijk plaats twee en drie.

Populair onder leaserijders

De Tesla Model 3 is vooral populair onder leaserijders. Met een vanafprijs van 48.980 euro kost de Model 3 iets minder dan een halve ton. Daarmee valt de elektrische auto net onder de grens van 4 procent bijtelling, alles daarboven kost 22 procent bijtelling. 

Met een totaal aantal van 36.449 geregistreerde auto's in de eerste drie kwartalen van 2019 is Volkswagen nog altijd het meest verkochte merk. Opel (27.778) en Peugeot (23.457) volgen op gepaste afstand.

Tesla vinden we pas terug op plaats tien in de lijst. Die plaats komt volledig op het conto van de Model 3. Sinds de introductie van de 'goedkope' Tesla aan het begin van het jaar is de verkoop van de duurdere Model X en Y ingestort.

Nieuwe testmethode

Het aantal nieuwe personenauto's in de eerste negen maanden van 2019 bedroeg ruim 331.000. Dat zijn er circa 28.000 minder, oftewel 7,8 procent, dan in dezelfde periode vorig jaar. De brancheverenigingen wijten de afname aan belastingverhogingen door de nieuwe Europese testmethode voor CO2.

Deze Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) zorgt voor een realistischer beeld van het brandstofverbruik, hetgeen voor identieke auto's in de meeste gevallen resulteert in een hogere CO2-waarde en dus een hoger bedrag aan aanschafbelasting (BPM). 

Miniatuurvoorbeeld
Ook leuk:

'Opgeroepen' Tesla's zorgen voor chaos op parkeerplaatsen

Hoe bevalt de Tesla Model 3 na drie maanden?