Beeld © ANP
Beeld © ANP
Nieuws

Oud is goud: streamingdiensten willen jou lokken met series als Friends

1 oktober 2019 17:23

Kun jij ook niet genoeg krijgen van oude televisieseries als Friends en Seinfeld? Dat weten de streamingdiensten en mediareuzen maar al te goed. Daarom betalen zij miljoenen om populaire oude sitcoms op hun platform uit te mogen zenden. 

Jouw tijd is geld waard. Zo veel zelfs, dat streamingdiensten en mediabedrijven gretig hun portemonnee trekken en honderden miljoenen betalen voor de rechten van series die al lang zijn afgelopen, in een poging elkaar af te troeven. 

Oude sitcoms zoals Friends (1994-2004), Seinfeld (1989-1998) en The Office (2005-2013) moeten je overhalen om vooral een maandelijks abonnement te nemen. Een slimme en veilige zet, zegt filmwetenschapper Rudi de Boer. "Als je als streamingdienst Friends hebt, weet je dat mensen blijven plakken."

Hij vergelijkt het met kijken naar de ouderwetse televisie. "Je hebt alle afleveringen al wel een keer gezien. Maar bij het zappen, terwijl je een pizza eet, laat je het toch weer aan staan. Het hoort bijna bij het meubilair: je hebt een koelkast, een bank en Friends."

Grote deals

Dat de streamingdiensten blij worden van dit soort zekerheden, blijkt de afgelopen maand wel. Want de ene na de andere miljoenendeal werd gesloten. 

De rechten van sitcom Friends leverde 425 miljoen dollar op. En Seinfeld, zo’n ander kijkcijferkanon, leverde 500 miljoen dollar op. Netflix kocht de rechten om alle 180 afleveringen aan te kunnen bieden aan zijn 150 miljoen abonnees. 

The Office (500 miljoen dollar) wordt straks aangeboden via NBC’s streamingdienst Peacock.

De rechten van relatieve nieuwkomer The Big Bang Theory (laatste aflevering: mei 2019) leverden tussen de 500 miljoen en 1 miljard dollar op. Warner Media mag 12 seizoenen van de serie uitzenden via een van zijn tv-kanalen en aanbieden op de streamingdienst HBO Max die dit voorjaar in de VS verschijnt. 

52 miljard minuten

Als je kijkt naar de Amerikaanse kijkcijfers is het niet gek dat streamingdiensten hun zinnen zetten op beproefde successen.

Alleen al op tv keken Netflix-kijkers in de VS het afgelopen jaar meer dan 52 miljard minuten naar The Office en 32,6 miljard minuten naar Friends, blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau Nielsen. Daar is kijken via smartphones en andere apparaten nog niet eens in meegenomen. 

De toplijstjes op Netflix worden gedomineerd door wat series die al lang zijn afgelopen. The Office staat daarin bovenaan, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Jumpshot. 7,19 procent van alle kijktijd (via webbrowsers) in de VS in 2018 ging naar The Office. En Friends stond met 4,14 procent op de tweede plaats. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Netflix, Disney en Apple kunnen nog niet tippen aan tv-abonnement

Nostalgie scoort

Het laatste seizoen van Friends werd 15 jaar geleden opgenomen. De 180 afleveringen van Seinfeld stammen zelfs uit de vorige eeuw. Door onze hang naar nostalgie, zijn die series zekerheidjes voor de streamingdiensten, zegt film-expert De Boer.

"Het is vertrouwd en herkenbaar. We verlangen altijd een beetje naar het verleden. Je ziet het ook terug in de populariteit van nieuwe series als Stranger Things, dat zich afspeelt in de jaren '80."

De populariteit heeft volgens hem ook een ander effect. Want hij ziet ook dingen op straat terugkomen uit Friends; vooral weer bij jongeren. "Het is nu 20 jaar later en ik zie ze op straat het personage Ross nadoen."

En daar blijft het niet bij. "Je ziet ineens de mom jeans weer terugkomen en andere kleding uit series zoals Friends."

Bedrijfseconomische beslissing

Het kopen van die series is voor de diensten een bedrijfseconomische beslissing, zegt Peter van Herrewegen, media-expert bij EY. 

"Ze kopen daarmee een doelgroep en een zekerheid. Friends wordt gekeken door veertigers die dit keken toen ze jong waren. Ook een jongere doelgroep van 16 tot 24 jaar kan zich goed verplaatsen in de hoofdpersoon."

Maar je koopt niet alleen een serie. "Je wordt door dit soort aankopen geassocieerd met termen als 'gezelligheidszender'."

Divers aanbod is belangrijk

Niet alleen de voorkeur van de kijker, maar ook de komende concurrentiestrijd is een verklaring voor hoge prijzen die worden betaald. Alleen dit jaar nog verschijnen er twee nieuwe diensten: Disney+ en Apple+. 

Die verschijnen in november en moeten de strijd aan gaan met onder meer Netflix, Amazon Prime en in Nederland ook met Videoland. Begin 2020 komen daar in de VS de diensten Peacock (van NBCUniversal) en HBO Go (WarnerMedia) nog bij. 

"Elk mediabedrijf komt haast met een eigen streamingdienst. Om je daarin te positioneren heb je dus zekerheden nodig", zegt Van Herrewegen.

Van nieuwe series en films die je maakt of laat maken, weet je vooraf niet of het aanslaat. 

"Je neemt een positie in met een serie zoals The Big Bang Theory. En daarmee heb je zekerheid van een publiek. Daarna kun je experimenteren. Met series waarmee je hetzelfde publiek wil bedienen, maar die minder kosten dan het kopen van iets dat al werkte in het verleden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Videodienst Disney+ gratis en exclusief in Nederland beschikbaar

Ook in Nederland: Lingo

Het oproepen van nostalgische gevoelens gebeurt ook in het Nederlandse medialandschap, zegt De Boer. 

"Het gekke is dat het nog lijkt te werken ook. Man Bijt Hond, Lingo: het is natuurlijk ontzettend kneuterig. Maar het is fascinerend: iedereen doet eraan mee."

Maar uiteindelijk draait het wel om of een serie echt goed is, of niet. En dat zit bij de Amerikaanse sitcoms wel goed, zegt De Boer. 

"Een goede serie heeft natuurlijk ook iets tijdloos, waardoor alle generaties zich erin kunnen verplaatsen. Het is net als goede muziek. Bijna iedereen vindt de Beatles of The Rolling Stones goed. Kwaliteit komt boven drijven."