Beeld © ANP
Beeld © ANP
Uitzendkrachten

'Google verbeterde gezichtsscan dankzij foto's van daklozen'

3 oktober 2019 09:14

Uitzendbureau Randstad zou in de VS de gezichten van met name zwarte dakloze mensen hebben gescand om de gezichtsherkenning van Google te verbeteren.

Uitzendbureau Randstad werd door Google geïnstrueerd om vooral gezichtsdata van zwarte mensen te verzamelen, meldt The New York Daily News. Het uitzendbureau benaderde vervolgens in de Amerikaanse stad Atlanta voornamelijk dakloze mensen.

Daklozen zouden niet doorhebben wat hen overkwam, en niet met de media praten, zeggen oud-werknemers van Randstad. De medewerkers zouden tegenover mensen op straat vaak niet hebben gezegd dat zij in opdracht van Google werkten.

Google was er waarschijnlijk niet van op de hoogte dat Randstad vooral daklozen benaderde. De deelnemers kregen in ruil voor hun gezichtsdata een tegoedbon van 5 dollar. Ook studenten werden benaderd, met het verhaal dat er selfies werden verzameld voor een game.

Scans noodzakelijk

Google gaf eerder al toe dat het mensen op straat om hun gezichtsdata vroeg in ruil voor 5 dollar. Het bedrijf wil niet op het verhaal van The New York Daily News reageren. De foto's werden verzameld om de gezichtsherkenning in de nieuwe Google-smartphone Pixel 4 te verbeteren. De Google Pixel 4 wordt op 15 oktober aangekondigd.

Er bestaan databases vol met gezichtsscans, maar die zijn overwegend van witte mensen. Om te zorgen dat zijn gezichtsscanner voor iedereen goed werkt, heeft Google meer data nodig.

Dat geldt voor alle bedrijven: ook Apple trainde zijn gezichtsscanner Face ID met mensen van allerlei afkomsten en huidskleuren. Die mensen wisten voor zover bekend wel waar zij aan meewerkten.

Zo werken deepfake-video's:

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's