© Niantic

Harry Potter-game verzamelde 'per ongeluk' te veel locatiedata
Drie keer per minuut

Harry Potter-game verzamelde 'per ongeluk' te veel locatiedata

17-10-2019 07:06 Laatste update: 07:10

Niantic, de maker van het smartphonespel Harry Potter: Wizards Unite, vroeg veel vaker de locaties van gebruikers op dan bij de voorganger Pokémon Go. Ook als de app niet geopend was.

Niantic is op de vingers getikt door game-nieuwssite Kotaku. De site publiceerde namelijk een onderzoek dat Niantic wel heel enthousiast was met het opvragen van locatiedata van gebruikers van de app Harry Potter: Wizards Unite.

Dat bleek uit meer dan 25.000 locatiegegevens, voor het onderzoek vrijwillig gegeven door tien spelers van de Niantic-spellen. "We vonden dat Niantic gemiddeld drie keer de locatie opvroeg per minuut tijdens het spelen van Wizards Unite, bijna twee keer zoveel als dat het deed bij Pokémon Go. Bij één speler vroeg Niantic minstens één keer per dag de locatie op, wat lijkt te duiden op dat Niantic ook locatie-data verzamelde wanneer de speler niet aan het spelen was."

460 keer per dag

Volgens Niantic ging het om een fout in de app die ervoor zorgde dat gebruikers werden gevolgd als de app niet in gebruik was. In vijf dagen tijd werd bij een speler 2304 keer om de locatie gevraagd. Dat is gemiddeld 460 keer per dag.

De locatiedata is essentieel voor spellen als Pokémon Go en Harry Potter: Wizards Unite, omdat spelers fysiek naar plekken toe moeten om tegen vijanden te strijden of punten te verzamelen.

Kijk ook: review Harry Potter-game

Meer tech-video's? Abonneer je op het Bright YouTube-kanaal