Beeld © Getty
Beeld © Getty
Streamcijfers

Zo meet Netflix het succes van series en films

22 oktober 2019 12:51

Netflix heeft meer bekendgemaakt over hoe het succes van films en series op het platform wordt gemeten. Alles draait om 'starters', 'kijkers' en 'voltooiers'.

Netflix was tot nu toe nogal vaag over wat het betekent als een serie of film goed of juist slecht wordt bekeken. Het derde seizoen van Stranger Things brak het Netflix-record van meest bekeken première. Maar wat precies als 'bekeken' geldt, maakte Netflix nooit bekend.

Nu wel, althans deels, in een brief aan een onderzoekscomité van het Britse parlement. Dat doet onderzoek naar de invloed van streamingdiensten op de publieke omroep.

Starters en completers

In die brief wordt duidelijk dat Netflix het succes van films en series met drie hoofdmetingen bepaalt. Ten eerste zijn er starters: dat zijn huishoudens die twee minuten van een film of aflevering van een serie bekijken.

Daarna volgen 'completers' of 'voltooiers': huishoudens die 90 procent van een film bekijken of een heel seizoen van een serie. De cijfers over starters en 'completers' gelden als de belangrijkste data die Netflix met zijn makers deelt. De balans wordt opgemaakt na de eerste zeven dagen nadat een film of serie is verschenen, en nog eens na 28 dagen.

Kritiek op methode

Netflix telt ook nog 'kijkers': huishoudens die 70 procent van een film bekijken, of minstens één aflevering van een serie. Dat aantal kijkers wordt nog het meest openbaar gedeeld door Netflix, meestal als er een record verbroken is.

Zo werd het derde seizoen van Stranger Things in de vier dagen sinds de première door een kleine 41 miljoen accounts bekeken. Nu is dus duidelijker dat het daarbij gaat om huishoudens die in ieder geval de eerste aflevering hebben gezien.

Netflix gebruikt zijn eigen kijkcijfers om te bepalen of een serie een vervolg krijgt, of juist wordt afgekapt. Die berekening houdt Netflix voor zichzelf, tot onvrede van sommige makers.

Algoritmes

Zo werd de serie Tuca and Bertie na één seizoen al geannuleerd. Maar het werd te weinig gepromoot door de algoritmes van Netflix, aldus maker Lisa Hanawalt. Zij kreeg haar eigen serie namelijk niet eens aangeraden op Netflix. 

Kijk ook: algoritmes die in de fout gaan

Meer tech-video's? Volg Bright op YouTube.