Waarom je volgende auto stiller en slimmer is
Achter de schermen

Waarom je volgende auto stiller en slimmer is

24-10-2019 16:12 Laatste update: 25-10-2019 09:25

Bright-autotester Rutger liep achter de schermen mee bij de techneuten en uitvinders van autofabrikant Nissan. Deze technologieën vielen hem het meest op.

Een Japanner zal je over het algemeen geen 'nee' verkopen, uit pure beleefdheid. Maar de achterkant van de R&D-afdeling laten zien, is ook niet echt hun stijl. Toch mocht ik vandaag dingen zien die meestal verborgen blijven tot kort voordat ze te koop zijn. 

Nissan is heel wat van plan. In 2022 moeten er naast de volledig elektrische Leaf nog acht volledig elektrische auto's te koop zijn. Dus naast de auto van Golf-formaat kun je andere maten en types verwachten. Daar zitten heel wat uren aan ontwikkeling in en dat mag ook wel, want Nissan heeft over de hele wereld 22.000 R&D mensen in dienst, verdeeld over 14 landen. In één van de plekken (het Nissan Advanced Technology Center) kregen we een kijkje in de keuken.

Drie belangrijke speerpunten zijn de beweging richting autonoom rijden, elektrificering van de vloot en integratie van internetdiensten in de auto. Nu is elke automaker met precies die speerpunten bezig, maar wij mochten een paar voorbeelden zien. 

Infotainmentsysteem

Voor automakers is het een duivels dilemma: zal ik het infotainmentsysteem en de bestuurssystemen van de auto koppelen om meer gemak en een logischer interface te hebben? Of zal ik ze los van elkaar laten, zodat een bug in je navigatiesysteem niet betekent dat je niet verder kunt rijden? In onze huidige Nissan Leaf kun je bijvoorbeeld de tijdsprogrammering van de verwarming niet instellen op het middenscherm, maar alleen op het scherm bij je kilometerteller. Dat voelt onlogisch, maar komt doordat die timer verbonden is met een aantal cruciale systemen die achter je klokken leven.

Nissan liet een demonstratie zien van een infotainmentsysteem dat volledig geïntegreerd is met de belangrijkste autofuncties en die dus net zoals Audi en Mercedes een meer flexibele interface kennen. Navigatie kan voor je neus, of op het scherm naast je bijvoorbeeld.

Daarnaast is Nissan bezig met eye-tracking. In eerste instantie om in de gaten te houden of je hun Pro Pilot 2.0-systeem niet gebruikt om op de achterbank te gaan liggen, maar hopelijk later ook om je kijkgedrag te interpreteren en er op in te spelen. Als je tegen de spraakbediening zegt: "zoom in". Dan zoomt hij alleen in op het scherm waar je naar kijkt op dat moment. 

Twee versies van het geluiddempende membraan en een zakje van hetzelfde materiaal

Geluidsisolatie

Het meest indrukwekkende dat ik mocht zien was echter een nieuwe vorm van geluidsisolatie. Traditioneel wordt dempingsmateriaal gemaakt dat relatief zwaar is en lijkt op een dikke verhuisdeken. De Nissan-nerds hebben echter ontdekt dat je met een licht kunststof membraan met veel minder gewicht een beter resultaat kan krijgen. Voor de demonstratie werd er een kist met een speaker afgesloten met beide materialen en het verschil is niet te geloven als je er naar kijkt. De Nissan-mensen hebben een patent op deze methode van geluidsdemping en verwachten het te kunnen licenseren aan andere automakers. 

E-power

Op gebied van elektrificatie heeft Nissan naast de batterijtechnologie van de Leaf nog een interessant ijzer in het vuur. In Japan wordt de Note en de Serena verkocht met e-Power. De wielen worden aangedreven door een elektrische motor, die stroom krijgt van een kleine accu van 1,5 kWu (met een bereik van 3 tot 5 kilometer), die gevoed wordt door een benzinemotor die tot 23 kW kan laden. Het lijkt een beetje op de eerste Opel Ampera. Alleen had die een accu die een bereik gaf van 40 kilometer en dus minder vaak geladen hoefde te worden.

Maar wie even rekent met het bereik en de laadsnelheid van de motor in deze e-Power-auto's komt er achter dat je slechts zo'n 25 procent van de tijd de motor hebt lopen en de rest van de tijd het comfort hebt van elektrisch rijden. Je kunt je voorstellen dat dit gebruik van een motor een flinke besparing op kan leveren. Nissan spreekt van 30 procent minder benzineverbruik dan bij de reguliere Nissan Note. Als er nog meer gespeeld wordt met hergebruik van de gegenereerde warmte en een nog idealere lucht-brandstof verhouding, dan hoopt Nissan tot een verbrandingsmotor te komen die 50 procent efficiënt is. 

Schoon interieur

Bijzonder is ook de aandacht voor een schoon interieur bij de Japanners. Anticiperend op steeds meer auto's die in autodeelprogramma's worden gebruikt, is er een stof ontworpen die vuilafstotend is en een "Air purifying high density Plasmacluster ion AC". Een apparaat dat er voor zorgt dat vieze deeltjes in een auto niet statisch geladen aan oppervlakken blijven zitten, maar dat ze door het interieurfilter getrokken worden. Iets dat ze in een vliegtuig ook zouden mogen introduceren.