4x schoner thuisbezorgen: van elektrisch tot robotisch
Van onze partner Renault

4x schoner thuisbezorgen: van elektrisch tot robotisch

25-10-2019 12:54 Laatste update: 13-11-2019 13:45

Achter de schermen wordt hard gewerkt aan oplossingen voor last-mile-delivery. Door over te schakelen op elektrisch vervoer, waterstofauto’s en -in de toekomst- autonoom rijdende robotvoertuigen moet de laatste schakel van bezorgdiensten schoner en sneller worden.

Twee configuraties van EZ-PRO staan er in het paviljoen van Renault op Dutch Design Week. Vanuit de een worden vers gemaakte caffe latte aan de bezoekers geserveerd. De andere is een conceptuitvoering van het robotvoertuig zoals die rond 2030 door onze steden moet gaan kruisen.

“Van buiten lijken de pods identiek, maar van binnen zijn ze ingericht voor een specifiek doel”, vertelt Laurens van den Acker, de Nederlandse Executive Vice President Corporate Design van Renault. “Dat kunnen kleine pakketjes zijn, of juist hele grote objecten. Omdat de pod modulair is, kan hij overal en op elk moment worden gevuld, en daarna binnen enkele minuten op een EZ-PRO-voertuig worden geplaatst. Dat geeft transporteurs veel meer speelruimte om hun goederenstroom efficiënt te managen.”

Verkeersdruk

Dat is echter maar het begin. Ook de traditionele plek voor de bestuurder is in het nieuwe EZ-PRO-concept multifunctioneel. Omdat het robotvoertuig zichzelf kan besturen, is een chauffeur feitelijk overbodig, maar de pakketbezorger kan niet worden weggedacht uit dit proces. “Vanwege zijn of haar nieuwe functie, en omdat we nu eenmaal een Frans bedrijf zijn, noemen we die nu de ‘conciërge’”, aldus Van den Acker. “En op de traditionele plaats van het stuur, zit nu een beeldscherm.”

EZ-PRO wordt niet alleen voor bezorging ingezet, maar ook voor de bevoorrading in de stad vanuit distributiecentra buiten de stad. Omdat alleen de capaciteit van de batterij het bereik begrenst, zal het last-mile-delivery concept straks 24 uur per dag rond  gaan rijden. Deze efficiënte verspreiding over de dag komt de verkeersdruk ongetwijfeld ten goede, meldt een vertegenwoordiger van Renault.

Zero-emission

Nu is EZ-PRO als concept een tamelijk verre vooruitblik, maar er draaien ook al pilots die het doel van verduurzaming van last-mile-delivery op dit moment in de praktijk brengen. Deze week lanceerde Renault bijvoorbeeld de gloednieuwe bedrijfswagens Renault KANGOO Z.E. Hydrogen en MASTER Z.E. Hydrogen die op elektriciteit en aanvullend waterstof rijden.

Binnen de energietransitie in de automotive zijn er op dit moment twee verschillende oplossingen: elektrisch of waterstof. De inspanningen van Renault laten zien dat beide energiebronnen prima naast elkaar kunnen bestaan. De waterstof aangedreven MASTER Z.E is binnen vijf á tien minuten volgetankt bij een waterstofstation. Vervolgens lukt het op een laadbeurt om 350 kilometer ver te komen.

Met de introductie van de elektrische waterstof bedrijfswagen wil Renault tegemoet komen aan de steeds strengere eisen die Europa stelt aan de uitstoot en het stimuleren van zero-emission oplossingen.

Bezorgtaken in de stad

Sinds eind vorig jaar rijdt PostNL met 15 oranje-witte exemplaren van de 100% elektrische Renault MASTER Z.E. Het inzetten van de MASTER Z.E. valt samen met de ingebruikname van een nieuw pakkettensorteercentrum van PostNL.

Met de vijftien 100% elektrische bedrijfswagens brengt PostNL vanuit dit nieuwe sorteercentrum pakketten geheel uitstootvrij thuis bij klanten. Het post- en pakkettenbedrijf nam in mei al de eerste twee elektrisch aangedreven Renault MASTER Z.E. modellen van Europa in gebruik. Hierna is de rest van de exemplaren aangeschaft die dagelijks zo’n 120 kilometer ver komen. Precies genoeg voor bezorgtaken in de stad, zonder de uitstoot.

Goed zicht

Tot slot draait er een pilot in Frankrijk die EZ-FLEX is gedoopt, waarbij Renault een nieuw 100% elektrisch aangedreven voertuig heeft ontwikkeld, specifiek voor koeriersdiensten. De bijzonder vormgegeven voertuigen rijden op dit moment in diverse steden, zowel bij commerciële opdrachtgevers als voor gemeenten. De EZ-FLEX biedt een brede toegang tot de bestuurderspositie voor gemakkelijk in- en uitstappen en biedt goed zicht op voetgangers en fietsers rond het voertuig.

De EZ-FLEX is opgezet als zelflerend platform dat data verzameld die dagelijks wordt geanalyseerd. Informatie als locatie, kilometerstand, bereik, het gebruik van de laadopeningen, snelheid en het aantal stops worden via een connected systeem gedeeld. Met de feedback van gebruikers wordt deze informatie vervolgens gebruikt om de voertuigen nog beter in te laten spelen op de stedelijke logistiek.