Automakers werken samen aan laadmogelijkheden
Open Smart Charging

Automakers werken samen aan laadmogelijkheden

31-10-2019 15:16 Laatste update: 16:41

Elektrisch rijden stoomt op en een laadinfrastructuur met één soort stekker en één communicatieplatform is dan van groot belang. De automakers en laadpaalbouwers werken er nu aan.

De Chipper of de Chipknip, VHS of Video 2000, de 800 of 900 Mhz-band, ChaDeMo of CCS. Voorbeelden van technologieën die met elkaar streden voor acceptatie. De meeste zijn inmiddels ingehaald en ook op het gebied van laadpalen voor elektrische auto's lijkt de strijd beslist. CCS is eigenlijk de standaard voor het laden van elektrische auto's. Maar dan hebben we het alleen nog maar over de stekker. 

In de Open Charge Alliance wordt ook gesproken over de taal die laadpalen en spreken en welke informatie ze delen. Dat levert palen op die kunnen vertellen of ze bezet zijn of niet, of ze aan het laden zijn en hoeveel stroom ze doorgeven. Maar in de toekomst moet een laadpaal slimmer zijn.

Voorspellen

De nieuwe versie van het protocol heet dan ook Open Smart Charging Protocol 1.0. Deze kan een voorspelling doen op basis van eerdere laadsessies over de te verwachten beschikbaarheid van elektriciteit op een bepaald moment. Hij kan een auto sneller of langzamer laten laden afhankelijk van de vraag naar stroom in de buurt.

Tesla geeft het voorbeeld

Dat de leveranciers van laadpalen samenwerken aan een gezamenlijke taal is lovenswaardig, maar Tesla laat zien dat integratie van de data over laadpalen en navigatiesysteem van de auto een echt belangrijke ontzorgende ontwikkeling is. In een Tesla hoef je nooit na te denken over wanneer je moet laden. Dat doet de auto zelf voor je. Omdat de Superchargers van Tesla zijn, kan de auto je precies vertellen waar ze staan, of ze beschikbaar zijn en hoe lang je er zult moeten laden.

Als alle laadpaalleveranciers de data die ze nu in hun eigen appjes beschikbaar hebben, delen met de automakers, kan elke elektrische auto dat genot bieden.