Beeld © Picomy
Beeld © Picomy
Muzikaal avontuur

Eerste Nederlandse Apple Arcade-game verschenen: Monomals

4 november 2019 18:28

De eerste Apple Arcade-game van Nederlandse makelij is verschenen. Bright sprak met de ontwikkelaars.

Apple Arcade ging zo'n anderhalve maand geleden van start, en het aanbod van de gamedienst is inmiddels alweer uitgebreid. Bright ging onlangs in Londen op bezoek bij Apple, waar enkele nieuwe games van Apple Arcade waren te spelen, met toelichting van de ontwikkelaars.

Een opfrisser: wat is Apple Arcade ook weer? Voor 4,99 euro per maand krijgen gebruikers onbeperkt toegang tot een groeiend aanbod van ruim honderd, reclamevrije games. Alle spellen zijn te spelen op iPhones en iPads met iOS 13, op de Apple TV en op de Mac. Aan al die apparaten kunnen de uitstekende controllers van de PlayStation 4 en Xbox One worden gekoppeld.

Nederlandse game Monomals

Terug naar de games, en dan vooral de Nederlandse. Van alle games die we in Londen zagen, sprong de Nederlandse game het meest in het oog. Monomals is een bijzonder kleurrijke game van het Rotterdamse Picomy, bekend van de iOS-game Heroki uit 2015 en Sonic Mania op de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.

Monomals is de unieke combinatie van een soort platformspel en een muziekgame. In het platformdeel speel je een mini-jack-vormig stuk aas dat aan een hengel hangt. Onder water kom je obstakels en vijanden tegen, die je met een boost-aanval moet opschuiven of aanvallen.

De game is prachtig vormgegeven, met bruisende, felgekleurde levels vol beweging, leven en markante personages. De bediening is soepel en precies goed voor een telefoon- of tabletscherm. Met je linkerduim bestuur je de richting van het dobbertje, met de rechterduim bedien je de boost.

Muziek maken

Dat klinkt simpel, maar Monomals confronteert de speler met steeds weer een ander klein puzzeltje: duw een blok ergens heen, val een vijand vanuit een bepaalde richting aan, enzovoorts. Aan het eind van elk level zit een eindbaas, die steeds weer een compleet eigen aanpak kent.

Met die eindbazen begint ook direct het tweede deel van Monomals. De game kent namelijk een vrij uitgebreide muziek-maak-stand. Elke eindbaas heeft zijn eigen geluid, in bas, drum en lead. Met die bouwstenen zet je zelf een volledig eigen nummer in elkaar, compleet met reverbs of verspringende noten.

Hoe meer eindbazen je verslaat, hoe complexer je de muziek kan maken. Ook leuk: Monomals kent een aantal personages, elk met zijn eigen bijpassende muziekgenre. Dat hoor je in de muziek van de levels terug, maar ook in de muziek die je zelf maakt. Die wissel je makkelijk van genre: je hoort je eigen melodie bijvoorbeeld van funky naar chiptune gaan. Die zelfbedachte melodieën zijn binnenkort na een update ook online met anderen te delen, en uit te wisselen.

Geen betaalelement

Picomy-medeoprichter Michael Balm vertelde ons dat Apple Arcade het ideale platform voor zijn game is. Omdat gebruikers een vast bedrag betalen, hoefde Picomy geen concessies aan het spel te doen. "Veel mobiele games hebben een betaalelement, en dat staat het plezier in de weg", aldus Balm.

Monomals is voor Apple Arcade-gebruikers volledig en zonder addertjes onder het gras te spelen.

Dromerige game Lifelike

Meer ontwikkelaars toonden hun Apple Arcade-games, die ook allemaal sinds kort beschikbaar zijn. Zo was er het prachtige Lifelike, van de Oostenrijkse studio Kunabi Brother. Een moeilijk te omschrijven spel, dat vooral draait om prachtige, dromerige en organische bewegingen van kleurrijke deeltjes en bijpassende muziek.

Lifelike kent geen ingewikkelde uitdagingen, houdt geen score bij en straft spelers niet af. In plaats daarvan is het een soort stressverlichter. Een prettige, mooie droomwereld om even in te verdwijnen en op adem te komen. In elk level beweegt je een lichtbol door groepen deeltjes, die elk weer anders op de aanraking reageren. Bewegingen die doen denken aan zwermen vogels of scholen vissen.

Apple Arcade kwam volgens de ontwikkelaars van Kubani Brother op precies het juiste moment. Lifelike was al in ontwikkeling, maar de studio wist niet precies hoe ze zo'n conceptueel spel in de App Store zouden aanprijzen. Bij Apple Arcade ligt de lat anders, vinden de ontwikkelaars. "De speler heeft toch al betaald, en zal dus ook makkelijker een ander soort spel proberen."

Varkentjes wassen

In de slipstream van het populaire Untitled Goose Game (onlangs besproken in deze Bright Podcast) komt de Apple Arcade-game Hogwash. Waar je in Untitled Goose Game mensen het leven zuur maakt als gemene gans, bestuur je in Hogwash een minstens zo ondeugend biggetje.

De opdracht is simpel: zoek een modderpoel, rol er in en schudt die modder vervolgens uit over de boerderij, de schuur, de waslijn en meer. De varkentjes zijn met zijn drieën, en moeten de boerenknecht zien te ontwijken. Die kan varkentjes vastbinden, en de boerderij met een tuinslang weer schoonspuiten.

Een bijzonder simpele opzet die een verrassend leuke, dynamische multiplayer-game oplevert. Team biggetje moet uit handen zien te blijven van de boerenknecht, elkaar helpen als ze vastgebonden zijn en de knecht steeds weg zien te lokken. Speel je als knecht, zul je juist slim moeten schakelen tussen het vangen van biggetjes en het schoon houden van de boerderij. Het spel is voorbij als een bepaalde groep boerderijspullen vies is, of als alle biggetjes gevangen zijn.

Meer aanraders

In Londen spraken we ook nog de ontwikkelaars van de studio Ustwo, bekend van de mobiele gamehit Monument Valley. Hun Apple Arcade-game Assemble with Care vertelt een verhaal zoals alleen games dat kunnen: door je deel te laten maken en zo mee te spelen. In dit geval moet je voorwerpen repareren, en hoor je het achterliggende verhaal.

"Dankzij Apple Arcade konden we net wat meer aandacht besteden aan de vormgeving en het uiterlijk van de game, waardoor het echt iets unieks is geworden", aldus Dan Gray en Chris Cox van Ustwo.

Heel ander publiek

Voor game director Georg Backer van het mysterieuze The Bradwell Conspiracy was Apple Arcade juist een experiment. Zijn game is er ook voor de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. "Nu bereiken we ook weer een heel ander publiek dan mensen die al een spelcomputer hebben", aldus Backer.

The Bradwell Conspiracy is een aanrader: in de toekomst is er een museum bij Stonehenge, dat is ontploft en tussen het puin begint het puzzelspel.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Review: Apple Arcade kan de App Store compleet veranderen