Facebook neemt maatregelen tegen nepreclame BN'ers
John de Mol

Facebook neemt maatregelen tegen nepreclame BN'ers

09-11-2019 20:04 Laatste update: 11-11-2019 15:16

Facebook belooft maatregelen te nemen tegen de nepreclames met BN’ers. Gebruikers kunnen de berichten binnenkort rapporteren.

Een nieuwe meldfunctie wordt vanaf december in Nederland uitgerold, belooft Facebook Benelux-topman Arno Lubrun in een blog op Marketingfacts. Facebook biedt dit formulier al langer aan in het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland.

Daarnaast zegt Facebook zelflerende software te hebben getraind om de nepadvertenties makkelijker op te sporen. Tot slot wordt samengewerkt met politie om de plaatsers van de reclame op te sporen.

Facebook kampt inmiddels al lange tijd met nepreclames waarin BN’ers staan afgebeeld. De advertenties zijn vermomd als nieuwsbericht, waarin bijvoorbeeld John de Mol belooft geheimen over bitcoin te delen.

Rechtszaak John de Mol

De Mol stapte eerder dit jaar naar de rechter om de misleidende berichten. Volgens hem kan Facebook hier wel iets tegen doen, maar weigert het sociale netwerk dit. 

Andere BN'ers die al langer slachtoffer zijn van dergelijke nepadvertenties zijn onder anderen Alexander Klöpping, Eva Jinek, Herman den Blijker, Humberto Tan, Jort Kelder, Marco Borsato, Matthijs van Nieuwkerk, Rik van de Westelaken, Ruud Feltkamp en Waylon. Zij lieten eerder een verklaring uitgaan dat zij achter John de Mol staan.