Beeld © Disney
Beeld © Disney
Nieuws

Frozen-imperium: Disney hoopt opnieuw te cashen met Elsa en Anna

20 november 2019 06:17

"Let it go, let it go. Can't hold it back anymore." Als je dit niet mee kunt zingen, heb je geen kinderen die jonger zijn dan 10 jaar. Let it Go was de muzikale hit van de film Frozen die zes jaar geleden uitkwam. Ook financieel was de film een hit, en Disney hoopt op een herhaling met deel twee.

De eerste film leverde het bedrijf alleen al qua bioscooprecettes een miljard euro op. En dat terwijl de productie van de film maar 150 miljoen dollar kostte. In het gebroken boekjaar 2013/2014 boekte Walt Disney mede namens de film een recordwinst van 1,7 miljard euro. De omzet steeg dat jaar met 8 procent tot 12,5 miljard dollar.

De opvolger Frozen 2 die vanaf vandaag in de bioscopen te zien is, moet nog succesvoller worden dan de eerste versie. Visueel wordt het ongetwijfeld een spektakel, afgaande op de trailers die Disney ons al voorschotelde.

Ook financieel verwachten kenners dat Frozen Disney geen windeieren legt. Toen Disney in 2015 bekend maakte dat er een sequel zou komen, schoot het aandeel met 4 procent omhoog.

Reclamefolders

Je kunt deze week geen reclamefolder openslaan of er staat wel Frozengerelateerde merchandise in, merkt Disney-kenner Rein van Willigen op. Hij schreef eerder een boek over Disney als multinational. "Alleen in de Kruidvatfolder zag ik al drie pagina's vol Frozenproducten."

Van Lego tot puzzels en van soep tot elektrische tandenborstels: je kunt het zo gek niet verzinnen of het bestaat, met afbeeldingen van hoofdrolspelers Elsa en Anna of sneeuwpop Olaf erop geplakt.

Ook op Marktplaats wordt volop gezocht naar Frozen-producten. In de zomer lag het aantal unieke zoekopdrachten met ‘Frozen’ nog op gemiddeld 6.500 per maand. In oktober en november steeg dit aantal naar ruim 12.000 per maand, zegt het bedrijf. Met 4.100 zoekopdrachten gemiddeld per maand blijft Elsa favoriet, gevolgd door Olaf met ruim 3.000 zoekopdrachten. Prinses Anna is hier veruit het minst populair met gemiddeld 200 zoekopdrachten per maand.

Frozen 1 was de meest winstgevende animatiefilm van Disney ooit. "Bij de eerste Frozenfilm heeft Disney een fout gemaakt. Ze hadden helemaal niet verwacht dat die film een hit zou worden, dus er was veel te weinig merchandise," zegt Van Willigen. "Dat is later wel ingehaald, maar het heeft ze in de beginperiode veel geld gekost."

Uitverkocht

Kinderen die een Elsa-jurkje of Anna-pop wilden, dreven hun ouders tot wanhoop omdat het nergens te krijgen was, aldus website Today. In allerijl liet Disney producten bijmaken, maar dat duurde weken, waardoor de prijs van Frozenproducten op sites als Marktplaats en Ebay over de kop gingen.

Dit keer zal Disney zich beter voorbereid hebben en geen tekort aan poppen, jurkjes en bekers hebben, denkt Van Willigen.

Wat Frozen 2 in de bioscoop gaat doen, durft hij niet te voorspellen. "Ik dacht ooit dat de Lion King niets zou worden en we weten hoe populair die film werd. Vroeger was het bij films vaak zo dat het eerste deel een hit was, het tweede deel slecht en het derde deel nog slechter. Nu is het vaak andersom. Sinds deze maand heb je echter ook Disney Plus dus misschien wachten mensen wel tot de film op hun eigen tv te zien is."

De Nederlandse officiële trailers van Frozen 2 werden bij elkaar al meer dan 200.000 keer bekeken. In alle grote bioscopen is de film de komende weken te zien. Hoeveel kaartjes Pathé, een van de grootste bioscopen van Nederland, verwacht te verkopen, wil de bioscoopketen geheim houden. "We bekijken van week tot week in hoeveel zalen de film draait, dat doet onze planningsafdeling," zegt een woordvoerder.

De vraag is wie nu aan de hand van vader of moeder naar de bioscoop gaan. De meisjes die naar Frozen 1 gingen zullen te oud zijn voor het tweede deel, denkt Van Willigen. "Maar stel dat de jongere generatie de film links laat liggen en dat Disney nu de helft aan inkomsten ophaalt uit filmverkoop in vergelijking met het eerste deel, dan gaat het nog steeds om 750 miljoen. En zo'n film kost misschien opnieuw 150 miljoen aan productiekosten en nog eens hetzelfde aan promotie."

Grote ogen en groot hoofd

De International Licensing Industry Merchandisers' Association (LIMA) schatte dat er in 2014 met de verkoop van karakters van films zoals Frozen 107 miljard dollar werd verdiend, schrijft Forbes. Daar stond volgens de vereniging tegenover dat in de winkels door het overweldigende aanbod geen ruimte was voor merchandising van andere films, die omzet liep dus terug. "Het is name de aaibaarheidsfactor die Disneyfiguren zo populair maakt. Disney, dat is grote ogen en een groot hoofd", zegt Van Willigen.

Wat Disney exact aan royalty's en eigen merchandising verdient, weet ook de Disneykenner niet. "Maar het gaat om enorme bedragen. Ze verdienen bijvoorbeeld al tien tot vijftien procent aan royalty's als externe producenten boeken of poppen maken. Je moet zo'n film eigenlijk als reclamefilmpje voor de poppenverkoop zien."

Imperium

Frozen is dan ook veel meer dan een film. Het is een heel imperium. De cd met liedjes van Frozen 1 stond weken lang in de toprankings van Amazon, de dvd/blueray was de bestverkochte film voor kinderen ooit met 3,2 miljoen verkopen op de eerste dag, volgens Variety.

Disney kwam in Amerika met een speciale Frozen musical die vanaf het najaar van 2020 ook te zien is in Londen en er werden Frozenattracties geopend in de diverse Disney-parken.

Het liedje op YouTube is al bijna 678.000.000 keer bekeken