Een elektrische auto bij een snellaadstation van Fastned. Beeld © ANP
Een elektrische auto bij een snellaadstation van Fastned. Beeld © ANP
Nieuws

Fastned wil alweer geld lenen, maar balans is al slecht

21 november 2019 13:12

Fastned, dat laadstations voor elektrische auto's exploiteert, wil tot 15 miljoen euro ophalen door de uitgifte van obligaties. Daarmee zal het bedrag dat Fastned heeft geleend en waarover dus rente moet worden betaald met maar liefst een derde toenemen, terwijl het eigen vermogen eind juni al negatief was.

Het aantal elektrische auto's stijgt en Fastned probeert daar al een aantal jaren op in te spelen met laadstations. Het heeft daar nu 113 van en het wil dat aantal fors uitbreiden, tot 1000 in Europa.

Voor dat ambitieuze doel is echter wel geld nodig en dat heeft Fastned niet. Daarom wil het obligaties uitgeven, om een bedrag tussen de 3 en 15 miljoen euro op te halen. Met die opbrengst wil het niet alleen nieuwe stations bouwen, maar ook bestaande locaties uitbreiden met laders waarmee je je auto sneller kunt laden en de stroomaansluitingen van stations vergroten.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Thuis je auto laden of toch snelladen, wat heeft de toekomst?

Verlies

Verder zegt Fastned dat het mogelijk ook de opbrengst zal gebruiken voor de rente die op bestaande leningen moet worden betaald. Financieel staat Fastned er namelijk niet zo geweldig voor. Zo werd in het eerste halfjaar een verlies geleden van maar liefst 5,3 miljoen euro, inclusief de eenmalige last van ruim acht ton die verband houdt met de overstap van babybeurs Nxchange naar Euronext.

Fastned lijdt dus nog altijd verlies en dat heeft er toe geleid dat de balans er slecht uit ziet. Zo was eind juni het eigen vermogen 2,3 miljoen negatief. Daartegenover stond voor bijna 45 miljoen euro aan rentedragende schulden.

Stijgende rentekosten

Als het Fastned lukt om voor 15 miljoen euro aan obligaties uit te geven, dan stijgt de schuld waarover rente moet worden betaald met een derde tot 60 miljoen euro. 

Over die uitstaande obligaties moet uiteraard rente worden betaald. Op jaarbasis leidt de huidige schuld al voor 2,7 miljoen euro aan rentekosten. Daar komt nog eens tussen de twee ton en negen ton bij, afhankelijk van of het lukt om voor 15 miljoen euro obligaties uit te geven, of dat de teller blijft staan op 3 miljoen. De rente op de nieuwe obligaties bedraagt 6 procent.

Operationeel break-even

De omzet bij Fastned stijgt weliswaar snel, maar over het eerste halfjaar was deze nog steeds slechts 1,8 miljoen euro, daarvan kwam 50.000 euro uit Duitsland, de rest kwam uit Nederland.

Sinds het eerste kwartaal draaide Fastned op operationeel niveau break-even, maar dat is dus vóór aftrek van rentelasten en afschrijvingen, terwijl de kosten voor de bouw van nieuwe stations niet zijn meegerekend.

Aandelenemissie mislukte

Eigenlijk zou Fastned het eigen vermogen moeten versteken. Dat was ook de bedoeling, het wilde tegelijkertijd met de overstap naar Euronext, in juni, voor maar liefst 30 miljoen euro aan nieuwe aandelen uitgeven. Dat ging echter niet door. Naar eigen zeggen omdat het kabinetsbeleid voor elektrisch rijden onzekerheid geeft. Maar 'mogelijk heeft niemand interesse in de aandelen', dacht beurscommentator Hans de Geus toen.

Ook analisten waren destijds voorzichtig. "Het is is een heel nobel streven, maar de realiteit is dat er geen business case is, anders hadden er al tientallen investeerders in gezeten, terwijl nu vooral de familie Lubbers er in zit", zei analist Koen Bender van Mercurius Vermogensbeheer destijds.

Fastned dacht na de beursgang alsnog aandelen te kunnen uitgeven. "Dat zal na de zomer zijn", zei topman Michiel Langezaal. Inmiddels is het echter al eind november en van een emissie is het nog niet gekomen.

Waarom Fastned nu obligaties wil uitgeven en geen aandelen wil het bedrijf niet zeggen.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Wie is Bart Lubbers, de man achter beursganger Fastned?

Schuld stijgt fors

Nu probeert Fastned dus via obligaties geld op te halen. Begin dit jaar kwam er daardoor al voor ruim 10 miljoen euro aan schuld bij en daar komt nu weer tussen de 3 en 15 miljoen euro bij.

Dat betekent dat de uitstaande schuld dit jaar met tussen de 38 en 76 procent toeneemt, terwijl het eigen vermogen zoals gezegd is omgeslagen van positief naar negatief. De balans is dus fors verslechterd.

Bonusrente

Fastned probeert beleggers lekker te maken met een bonusrente van 0,25 procentpunt als ze tussen de 75.000 en 99.000 euro aan het bedrijf uitlenen. Als je voor 100.000 euro of meer obligaties koopt, dan krijg je zelfs 0,5 procentpunt extra rente. 6 tot 6,5 procent rente lijkt aantrekkelijk, op de bank krijg je nu immers nog maar 0,01 procent rente.

Daar staat echter onzekerheid over de markt en over het bedrijf Fastned tegenover. De concurrentie neemt toe, andere bedrijven openen ook laadstations. Ook automakers bouwen hun eigen laadstations, zoals Tesla. Audi, Porsche, BMW, Daimler en Ford willen erin investeren.

Ook laden bij McDonald's

Je kunt zelfs bij McDonald's laden, waarschuwt Fastned in de risicoparagraaf van het prospectus. McDonald's wil in Nederland binnen drie jaar het aantal laadstations vergroten van 5 tot 168.

Het aantal elektrische auto's zal de komende jaren wel gaan stijgen, is de verwachting. Maar volgens een prognose van Bloomberg New Energy Finance stijgt het aandeel van elektrische auto's in grote landen als Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk pas flink na 2022.