Hierom heeft de Cybertruck zulk vlak plaatwerk
Tesla Cybertruck

Hierom heeft de Cybertruck zulk vlak plaatwerk

01-01-2020 12:15 Laatste update: 12:15

De Tesla Cybertruck is vormgegeven met strakke, vlakke panelen vanwege de beperkingen van de huidige persen. Die zouden stuk gaan als ze stalen panelen in complexere curves moeten persen.

De meningen over de vormgeving van de nieuwe Tesla Cybertruck die Elon Musk lopen uiteen van prachtig tot vreselijk. De futuristische vormgeving van de strakke, vlakke panelen van de carrosserie valt niet bij iedereen in de smaak. 

Die specifieke vormgeving is niet alleen maar een kwestie van vorm geweest maar ook een gevolg van de huidige fabricagetechnieken. Elon Musk twitterde al dat 'de reden van de planaire Cybertruck is dat je ultra hard 30X staal niet kan persen omdat het de matrijspersen kapot zou maken'. Ook stelt hij: "Zelfs buigen vergt een diepe inkerving aan de binnenkant van de buiging en dat is hoe het prototype gemaakt is."

Gerold roestvast staal

Tesla gebruikt een nieuw soort koud gerold roestvast staal met de naam X30 dat ze ook voor de Space X Starship-raketten gebruiken. De panelen van de Cybertruck zijn bovendien 3 mm dik. Dat is aanzienlijk dikker dan het gemiddelde stalen plaatwerk in de autoindustrie dat minder dan één millimeter dik is. Het zeer sterke en dikke materiaal van de Cybertruck betekent dat de matrijspersen het persen van complexe ronde vormen niet aan kunnen zonder kapot te gaan. Dat is de reden dat Tesla in het prototype koos voor plaatwerk zonder complexe curves.

Exoskelet

De reden voor het dikke plaatwerk van het prototype is dat de carrosserie een exoskelet van de truck vormt die alle krachten moet dragen en opvangen waar de truck aan onderhevig is. Dat wijkt af van de gebruikelijk ontwerp norm waarbij een frame als het ware de ruggengraat is van de truck en de carrosserie slechts een dunne behuizing is voor aerodynamische doeleinden en het design. 

Oorspronkelijk wilde het ontwerpteam van Tesla kiezen voor titanium plaatmateriaal, maar het nieuwe X30 staal is volgens Musk veel sterker en betaalbaarder. 

Ook kleinere Cybertruck

Tesla moet nog wel de machinerie ontwikkelen die geschikt is om de carrosserie van de Cybertruck in massaproductie te nemen. Als die fabricage-uitdagingen overwonnen zijn, zei Musk dat het waarschijnlijk op termijn zinvol zijn om ook een kleinere Cybertruck te bouwen.

Na ruim een week waren er bij Tesla al 250.000 pre-orders voor de Cybertruck binnengekomen. De eerste elektrische pick-uptrucks moeten in 2021 worden geleverd.

Kijk ook: Tesla Model 3