'Facebook wilde Fitbit overnemen maar greep mis'
Google-overname

'Facebook wilde Fitbit overnemen maar greep mis'

27-11-2019 11:59 Laatste update: 12:01

Facebook zou de mysterieuze andere bieder zijn geweest in de overnamestrijd om Fitbit. De fabrikant van fitnesstrackers en smartwatches werd onlangs door Google overgenomen.

Facebook is de mysterieuze 'partij A' die meerdere biedingen op Fitbit heeft gedaan, meldt CNBC op basis van beursdocumenten. Facebooks laatste en hoogste bod was voor 7,30 dollar per Fitbit-aandeel. Fitbit werd op 1 november door Google overgenomen voor 2,1 miljard dollar, 7,35 dollar per aandeel.

Facebook zou niet van plan zijn om een nieuw bod uit te brengen, en beschouwt de overname van Fitbit als een gedane zaak. Uit de rechtbankdocumenten wordt duidelijk dat Fitbit-topman James Park op 11 juni een diner had met de ceo van partij A. Dat zou Mark Zuckerberg geweest moeten zijn, zeggen ingewijden ook tegen CNBC. Op 2 juli zou er opnieuw zo'n diner zijn geweest.

Fitbit troef op wearable-markt

Fitbit staat met zijn fitnesstrackers en smartwatches al jaren in de top vijf van bestverkochte wearables. Google heeft nog geen eigen wearable, en weet met zijn Wear OS-systeem voor smartwatches nog geen groot marktaandeel te halen.

Facebook-gadgets

Facebook heeft ook nog geen wearable op de markt gebracht. In 2013 bracht Facebook samen met HTC wel een eigen smartphone uit. In 2014 volgde de overname van Oculus over, de maker van virtualreality-brillen.

Eind vorig jaar kwam Facebook met de Portal, een slim schermpje met een ingebouwde camera. In navolging van de vele privacyschandalen rond Facebook zouden er slechts honderdduizenden exemplaren van die schermen per jaar verkocht worden, meldde Fast Company onlangs. 

De drie beste betaalbare smartwatches

Volg Bright op YouTube