Eco smart

Zes startups met slimme ideeën voor een betere wereld

2 december 2019 17:30

Van verpakkingen van bierafval tot inkt uit koffieprut tot: dit zijn de finalisten en de winnaar van de ASN Bank Wereldprijs, een wedstrijd voor duurzame startups.

Biologische kruidenthee die de Nederlandse natuur herstelt, shampoo-capsules die CO2-uitstoot besparen,  milieuvriendelijke inkt van koffieprut en en verpakkingen van bierafval. Dat zijn zo een paar heel praktische ideeën die het tot de finale van de ASN Bank Wereldprijs 2019 schopten. Het is de twaalfde editie van de start-up competitie van ASN Bank, onderdeel van de Volksbank. De elf voorgaande edities betekenden de doorbraak van bedrijven zoals de duurzame muurverf FairfYoni-tampons en Seepje-wasmiddel dat inmiddels gewoon bij de Albert Heijn in de schappen ligt.

Ruim 200 startende ondernemers stuurden dit jaar een slim idee voor een betere wereld in voor de competitie. ASN Bank helpt deze duurzame start-ups in Nederland groeien met een businessplan, een goede pitch en een prijzenpot van € 55.000. Dit zijn de 6 finalisten en de winnaars:

WijkEnergie Werkt

Een lokale, wijkgerichte aanpak om je huis te verduurzamen. Josee van Linschoten bedacht een wijkinstallatiebedrijf waar mensen uit de wijk werken aan de energietransitie van hun eigen wijk. Het werk is laagdrempelig en lokaal en mensen krijgen zelfs ‘circulair betaalt’. 

WijkenergieWerkt

Circular Coffee Collective

Duurzame kantoorkoffie van inkoop tot afvalketen. Maarten van Keulen heeft de missie de wereld afvalvrij te maken. De circulaire wereld is groot dus begint hij in de koffie-corner van bedrijven. Samen met progressieve bedrijven in de koffie, thee en cacao pakt hij het afval in de hele keten aan.

Circular Coffee Collective

Unplastic

Een concrete oplossing voor het plastic-probleem: verpakkingen gemaakt van bierafval. Bierbrouwafval is de basis voor een volledig composteerbare en plasticvrije verpakkingsoplossing van Lori Goff. Met Unplastic helpt ze de circulaire economie groeien. 

UnPlastic

Derde prijs: CaffeInk

Milieuvriendelijke inkt van koffieprut. Eline Leising biedt met Caffeink een circulaire oplossing voor koffie-afval en vervangt tegelijkertijd het vervuilende carbon black pigment door pigmenten uit koffiedik te halen en daar inkt van te maken.

CaffeInk

Tweede prijs: Twenty

Oplosbare shampoo capsule die 80% transportemissies & verpakkingsafval bespaart. Bright tipte je daarover al in 2017. De ambities van Mirjam de Bruijn zijn groot: 80 procent minder volume op de schappen met huishoudelijke producten en cosmetica doordat consumenten zelf water toevoegen aan de herbruikbare fles. 

Twenty

Eerste prijs: PTThee

Biologische kruidenthee van Nederlandse bodem die de natuur herstelt. Mathijs en Daan bieden Nederlandse boeren een verdienmodel rondom biodiversiteit door bloemen en kruiden te zaaien, waar zij weer kruidenthee van maken.

pttthee
Miniatuurvoorbeeld
Twenty al in 2017 op Bright te zien

Koop shampoo zonder het water