Consumentenbond: 'Betaal slachtoffers bankfraude guller'
Phishing

Consumentenbond: 'Betaal slachtoffers bankfraude guller'

05-12-2019 10:16 Laatste update: 10:16

Mensen die slachtoffer worden van bankfraude moeten volgens de Consumentenbond ruimhartiger worden gecompenseerd.

De Consumentenbond doet die oproep naar aanleiding van eigen onderzoek. Daaruit blijkt dat één op de zes Nederlandse consumenten in 2018 of 2018 te maken kreeg met met bankfraude of een poging daartoe. De Consumentenbond peilde 11.000 panelleden, bij 276 daarvan werd daadwerkelijk geld afhandig gemaakt.

In principe krijgen getroffen klanten een schadevergoeding, tenzij klanten 'grof nalatig' zijn geweest. Die grove nalatigheid verschilt echter per bank. De Rabobank vergoedt bijvoorbeeld wel de schade van een slachtoffer van een nep-klantenservice, ING niet.

WhatsApp- en QR-fraude

Klanten die geld verloren door met hun ING-app een QR-code te scannen, kregen in eerste instantie tegen vergoeding. De getroffen klanten gaven door de code te scannen een crimineel toegang tot hun bankomgeving, volgens ING waren de klanten daarmee nalatig. Pas na druk uit de media kreeg één van de twee slachtoffers uit het panel van de Consumentenbond zijn geld terug.

Ook een geval van WhatsApp-fraude valt volgens ING onder nalatigheid. Klanten krijgen dan een WhatsApp-bericht dat van bijvoorbeeld kun kind afkomstig lijkt: de naam en profielfoto kloppen. Het kind vraagt via een betaallink om geld. 'Eigen schuld' als klanten daarin trappen, vindt ING.

'Consumenten kunnen niet elke truc kennen'

De Consumentenbond vindt dat banken coulanter moeten zijn, omdat criminelen steeds geraffineerder worden. "Criminelen ontfutselen op steeds weer nieuwe en slimmere manieren betaalgegevens van consumenten, zonder dat zij dat in de gaten hebben. Je kunt van consumenten niet verwachten dat ze al die trucs kennen", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

"Wij vinden het de verantwoordelijkheid van banken om ervoor te zorgen dat de verschillende online betaaldiensten veilig te gebruiken zijn. Wij roepen de banken dan ook op om een eenduidig en ruimhartig vergoedingenbeleid te voeren", aldus Molenaar.

Laat je niet oplichten: tips voor veilige online shoppen

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's