Beeld © ANP
Beeld © ANP
Nieuws

Sanoma verkoopt Donald Duck, Libelle en Nu.nl aan uitgever DPG

10 december 2019 07:43

Het Finse mediabedrijf Sanoma verkoopt zijn Nederlandse activiteiten aan DPG Media. De Belgische onderneming die voorheen bekend stond als De Persgroep betaalt 460 miljoen euro voor Sanoma Media Netherlands.

Dat bedrag komt neer op 6,5 keer de ebitda-winst (dat is de winst voor aftrek van onder meer belastingen en eenmalige posten), meldt Sanoma

Onder Sanoma Media Netherlands vallen onder meer de Libelle, Donald Duck, vtwonen en online nieuwsmerk NU.nl. Niet alle Nederlandse activiteiten worden verkocht: de opbrengst van de deal wil Sanoma juist gebruiken om te investeren in de educatieve tak. Die is ook actief in Nederland.

De redacties zitten vooral in Hoofddorp, en zijn bij elkaar goed voor 894 voltijdsbanen. Vorig jaar boekte de Nederlandse tak van het Finse bedrijf 424 miljoen euro omzet. Bij DPG Media werkt verspreid over heel Nederland 2.795 FTE, de omzet was vorig jaar 746 miljoen euro.

Impact op banen

De overname zal waarschijnlijk wel gevolgen hebben voor het aantal banen, laat DPG-topman Roddenhof doorschemeren in een interview aan Nu.nl. "Onze merken zijn succesvol omdat de redacties onafhankelijk zijn, dat zorgt ervoor dat ze zich kunnen onderscheiden. Maar we geloven wel in synergie. Dus ja, dat heeft impact."

Alle werknemers van Sanoma verhuizen nog wel mee naar DPG, zegt Karlijn Nobel, woordvoerder van Sanoma. "Daar valt geen speld tussen te krijgen, maar natuurlijk wordt er gekeken naar synergiën." Ontslagen zijn nu 'nicht im Frage', vult ze aan. "Het is aan DPG om zorgvuldige beslissingen te nemen."

Slagkracht

"Dit is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht", aldus Roddenhof in het persbericht. Met die slagkracht doelt hij vooral op de concurrentie op de advertentiemarkt van Google en Facebook. 

Met Nu.nl als aanvulling op de media die het bedrijf al in handen heeft, kan DPG 'een vuist maken' tegen de Amerikaanse techreuzen, aldus Roddenhof. DPG is al eigenaar van AD en de daaronder vallende regionale dagbladen en verder ook nog de Volkskrant, Trouw en het Parool. Ook radiozender Qmusic is van het bedrijf. 

De belangrijkste merken van de twee bedrijven.

Goedkeuring ACM nodig

De transactie is nog afhankelijk van goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt, die zal kijken of het nieuwe bedrijf niet te machtig wordt. Ook mogen de ondernemingsraden van de twee bedrijven nog advies geven. De deal zal in het derde kwartaal van volgend jaar afgerond, verwacht Sanoma.

De ACM verwacht dat het in ieder geval tot begin volgend jaar zal duren voor het onderzoek naar de overname is afgerond. 

Bij DPG maken ze zich geen zorgen dat de ACM geen toestemming geeft. "Het gaat om veel verschillende deelmarkten. Bij nieuws hebben we bijvoorbeeld concurrentie van de NOS, Hart van Nederland, het FD en jullie", zegt Willem-Albert Bol, directeur bij DPG. "In Nederland zijn we als concern een krachtige partij, maar niet als je dat afzet tegen globale spelers zoals Google en Facebook."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Sanoma over 'interesse' De Mol: Nu.nl staat niet te koop