Chinees bedrijf toont hele voorruit als AR-scherm
AR-ruit

Chinees bedrijf toont hele voorruit als AR-scherm

13-12-2019 12:56 Laatste update: 13:08

Het Chinese bedrijf Futurus toont volgende maand een head-up display voor auto's die de complete voorruit omtovert tot een augmented-reality-scherm.

Steeds meer moderne auto's zijn voorzien van een head-up display (HUD). De bestuurder ziet bijvoorbeeld zijn snelheid of navigatie-instructies geprojecteerd op de voorruit. Het Chinese bedrijf Futurus ontwikkelde een zogeheten Light Field Heads Up Display voor auto's die de hele voorruit gebruikt voor HUD-projecties. 

De Light Field HUD projecteert met een 60 graden kijkhoek, een resolutie van 80 pixels per graad en een helderheid van 15.000 nits. Dat is een helderheid die al snel meer dan 20 tot 25 keer zo helder is dan het scherm van de gemiddelde smartphone.

De Light Field HUD zou volgens Futurus verschillende 'schermen' kunnen projecteren. Naast de gebruikelijke info voor de bestuurder, zoals snelheid en navigatie, kan het systeem dankzij de veel grotere kijkhoek ook gevaren die de autosensoren registreren op de ruit projecteren. Denk aan een kind die plotseling de straat op rent of een waarschuwing voor een zebrapad in de verte. 

Hologram-assistent

Daarnaast denkt het bedrijf dat de Light Field HUD de huidige ingebouwde infotainmentsystemen compleet kan overnemen. In een conceptfoto is zelfs een hologram te zien van een slimme digitale assistent, schijnbaar zwevend boven het dashboard.

Volgens Futurus kan de Light Field HUD ook als entertainmentscherm voor de passagiers dienen om een video te kijken zonder dat de bestuurder dit ziet en afgeleid wordt. Hoe dat precies moet werken terwijl de kinderen op de achterbank ook die film willen kijken, laat Futurus in het midden.

Automerken

Sowieso zijn er de nodige haken en ogen aan een dergelijk systeem. Teveel informatie op de voorruit zou een bestuurder gevaarlijk kunnen afleiden. Hoe dat in de praktijk zal uitvallen valt nog te bezien. Futurus vertelde New Atlas dat het de namen van grote automerken waarmee het samenwerkt om de Light Field HUD in massaproductie te nemen nog niet kan onthullen. Wellicht geeft Futurus tijdens de komende Consumer Electronic Show in Las Vegas begin januari een tipje van de sluier.

Kijk ook: