Providers schikken in zaak rond 'gratis' mobieltjes
Telefoon uit eigen doos

Providers schikken in zaak rond 'gratis' mobieltjes

18-12-2019 10:46 Laatste update: 10:46

De vier grote Nederlandse mobiele providers schikken in een rechtszaak rond 'gratis' mobiele telefoons bij abonnementen, die klanten in werkelijkheid toch zelf betaalden.

De zaak werd begin 2018 door de Consumentenbond aangespannen namens een groep klanten. De bond vindt abonnementen waar klanten zogenaamd gratis een telefoon bij krijgen misleidend, omdat de toestellen in werkelijkheid over de looptijd van het abonnement worden afbetaald. Daarmee is het toestel niet gratis, maar gaat het om een lening.

De schikking die nu getroffen is gaat om een compensatie voor klanten die zich gedupeerd voelen. Consumenten konden zich tot 1 september bij ConsumentenClaim aanmelden, daarna ging de Consumentenbond namens die groep met de providers in gesprek.

Details volgen nog

"Het siert de providers dat zij hun verantwoordelijkheid nemen", vindt Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar. "We zijn er nog niet helemaal, maar ik heb er vertrouwen in dat we eruit komen. En dat is mooi, want hiermee besparen we in één keer een grote groep consumenten een dure en tijdrovende gang naar de rechter."

De komende maanden worden de precieze voorwaarden van de schikking tussen de providers en consumenten nog uitgewerkt. De schikking betekent wel dat de rechtszaken tegen de providers worden ingetrokken. Consumenten die zich hebben ingeschreven krijgen te zijner tijd bericht.

De rechter deed al meermaals uitspraak in dit kader. In 2014 en 2016 oordeelde de Hoge Raad al gratis toestellen niet gratis waren. In mei 2016 werden individuele zaken van klanten van Tele2 en T-Mobile al beslecht.

Deze telefoon heeft een dubbel scherm:

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's