Spotify verbiedt politieke reclame op muziekdienst
Ook Twitter

Spotify verbiedt politieke reclame op muziekdienst

29-12-2019 12:01 Laatste update: 12:41

Politieke reclame is bij muziekdienst Spotify vanaf begin 2020 verboden. Daarmee wordt het voorbeeld gevolgd van onder andere Twitter, dat eerder een einde maakte aan politieke reclame.

"We hebben op dit moment niet de middelen om op verantwoordelijke wijze deze reclame te controleren", vertelt een woordvoerder aan The Verge. Zodra het reclameteam is aangescherpt en uitgebreid, wordt heroverwogen om de reclame weer toe te laten.

Spotify adverteert voornamelijk in de Verenigde Staten. Het is niet bekend hoeveel dat door politici werd gedaan, maar presidentskandidaat Bernie Sanders kocht in het verleden Spotify-reclames in.

Kritiek op Facebook

Steeds meer techreuzen kijken naar hun beleid rond politieke advertenties. Dat begon toen bleek dat Facebook een uitzondering maakt voor politici. Hun reclame wordt niet door het platform gefactcheckt, terwijl dat bij andere berichten wel gebeurt.

Het sociale netwerk zegt geen scheidsrechter te willen spelen bij politieke onderwerpen en ze daarom niet wil checken. Critici vrezen dat politieke partijen hierdoor op Facebook makkelijk kunnen liegen in advertenties, in een poging om stemmen te winnen. 

Twitter

Concurrent Twitter koos recent voor het andere uiterste, door politieke reclame helemaal te verbieden. Dit voorbeeld werd later opgevolgd door Snapchat. Nu sluit Spotify zich hier ook bij aan. 

Met de maatregelen bereiden bedrijven zich onder andere voor op de Amerikaanse presidentsverkiezingen, die voor eind 2020 gepland staan.

Test: wat is de beste muziekdienst?

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's