Een kantoor van GWK op Amsterdam Centraal Station. Beeld © Getty Images
Een kantoor van GWK op Amsterdam Centraal Station. Beeld © Getty Images
Nieuws

GWK Travelex getroffen door gijzelsoftware, sites nog steeds offline

8 januari 2020 09:39

Het bedrijf achter de bekende wisselkantoren, GWK Travelex, worstelt met de gevolgen van een hack waarbij gijzelsoftware in de it-systemen van het bedrijf terecht is gekomen. De verspreiding van de ransomware is onder controle, maar de gevolgen ervan nog lang niet. 

Het bedrijf meldt in een statement dat het is getroffen door ransomware Sodinokibi, dat ook bekend staat als REvil, een week nadat RTL Z als eerste berichtte over de problemen bij het bedrijf.

Vanwege het virus, dat dus gijzelingssoftware blijkt te zijn, werkten systemen van het bedrijf niet en werden uit voorzorg bijna alle sites van het bedrijf wereldwijd offline gehaald. Online geld wisselen of overmaken was hierdoor niet mogelijk. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Virus treft wisselkantoren GWK Travelex, bedrijf haalt sites offline

Data gegijzeld

Bij de aanval is data gegijzeld, onduidelijk is wat voor data exact, het bedrijf heeft daar nog geen 'compleet beeld' van. Gijzelsoftware kan ervoor zorgen dat bestanden versleuteld worden en niet meer toegankelijk zijn voor de eigenaar. Meestal kan de versleuteling alleen worden opgeheven door de hackers, na betaling.

Er is tot nu toe geen bewijs dat klantgegevens uit de eigen databases zijn gegijzeld of gestolen, meldt het bedrijf. De National Crime Agency (NCA), de Britse nationale politie, en de Londense Metropolitan Police doen onderzoek naar de zaak. 

Sites nog offline

Travelex is er inmiddels wel in geslaagd de verspreiding van het virus te voorkomen, op dit moment wordt onderzocht wat de schade is. Daarnaast wordt gewerkt aan het herstellen van de systemen. Voor een aantal systemen is dat gelukt, die functioneren ook weer normaal. 

Dat is blijkbaar nog niet genoeg om de dienstverlening weer op te starten: de Nederlandse en Franse site van het bedrijf zijn bijvoorbeeld nog steeds offline. Doel is 'zo snel als mogelijk' weer operationeel te zijn. "Onze oprechte excuses voor het ongemak", aldus Tony D'Souza, de topman van het Britse bedrijf. "We werken onvermoeibaar om de systemen weer online te krijgen."

Voor klanten die een Travelex Card hebben, heeft het bedrijf alternatieven om deze toch te kunnen gebruiken. Die verschillen per land, Nederlandse klanten wordt geadviseerd het nummer op de achterkant van hun kaart te bellen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tientallen Nederlandse bedrijven slachtoffer van gijzelsoftware