Martijn Bijmolt en Jouri Schoemaker van Pieter Pot. Beeld © Pieter Pot
Martijn Bijmolt en Jouri Schoemaker van Pieter Pot. Beeld © Pieter Pot
Nieuws

Boodschappen zonder plastic: bezorging in glazen potten wordt landelijk

13 januari 2020 06:06

De Rotterdamse startup Pieter Pot gaat zijn verpakkingsvrije boodschappen, die worden bezorgd in potten, landelijk bezorgen. Met crowdfunding en de hulp van sociale werkplaatsen hoopt het bedrijf verder te groeien.

De naam van het bedrijf werd recent omgedoopt van PuurBezorgd naar Pieter Pot. Duurzaam boodschappen doen moet aantrekkelijk worden, vinden oprichters Martijn Bijmolt (27) en Jouri Schoemaker (29).

"PuurBezorgd was een werktitel, we vonden het toch iets te activistisch klinken. Pieter Pot is luchtig en blijft beter hangen", zegt medeoprichter Joeri Schoemaker over de naamsverandering.

De Rotterdamse startup bezorgt boodschappen thuis in glazen potten, waarna de lege potten weer worden opgehaald en hergebruikt. Op de fiets. De service van de melkboer van vroeger, met het gemak dat hoort bij deze tijd, zo vertelden ze eerder aan RTL Z.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Duurzaam boodschappen doen? Startup bezorgt in glazen potten

Drieduizend wachtenden

"We hebben de eerste maanden veel geprobeerd en naar de doelgroep gekeken: vinden mensen dit leuk, bestellen ze vaker? Nu hebben we 250 klanten, met honderden anderen op een wachtlijst", vertelde Bijmolt.

Die wachtlijst staat inmiddels op drieduizend en via crowdfunding werd bijna 3 ton opgehaald, zegt Schoemaker. Ook werd er ruim een ton subsidie opgehaald en kreeg het bedrijf geld van verschillende adviseurs.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vlag uit bij Swapfiets: bedrijf heeft nu 100.000 klanten

Landelijk gaan

Tijd om landelijk uit te rollen, vinden de ondernemers. Dat moet per april gaan gebeuren met hulp van de fietskoeriers van Cycloon. "We willen op die manier heel Nederland bedienen", aldus Schoemaker.

Het bedrijf koopt de houdbare producten zelf in. Van broodbeleg tot keukenkruiden en van peulvruchten tot pasta. "Dat is ook een van de redenen dat de producten net zo duur of zelfs goedkoper zijn dan bijvoorbeeld bij Albert Heijn", zegt Schoemaker.

Om aan de vraag te beantwoorden werkt Pieter Pot ook samen met twee sociale werkplaatsen. De een helpt met het vullen en de andere met het 'order picken' - het opslaan en versturen van de potten.

Grote publiek?

Of het ook aanslaat bij het grote publiek is nog afwachten. Verpakkingsvrije winkels kwamen tot nu toe niet van de grond.

"Een percentage van de bevolking wil het graag en heeft geld over om sociaal en verantwoordelijk te consumeren", zei hoogleraar Peter Rem eerder in een reactie. Het moet vooral in je levensstijl passen, gemak staat bij veel mensen voorop.

'Veel kansen' 

De ondernemers zelf zien legio kansen en hopen in de voetsporen te treden van de Vegetarische Slager.

"We doen dit jaar een pilot met een grote partij (zoals Unilever red.)", zegt Schoemaker. Unilever levert dan de goederen, Pieter Pot regelt de duurzame verpakking. "En zijn we het gezicht naar de klant."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Unilever slokt Vegetarische Slager op: 'Een droomhuwelijk'

Zo groot mogelijk

Een andere optie: de grote supers gaan waren van Pieter Pot verkopen in de schappen. 'Pieter Pot havermout', bijvoorbeeld. "We kijken nu ook naar wasmiddel en shampoo, verse waren horen later ook tot de opties", zegt de ondernemer.

Een eigen merk, een verpakkingsbedrijf: de wegen liggen open. "Ons doel is zo veel mogelijk mensen bereiken", zegt Schoemaker. Maar om dat voor elkaar te krijgen moet hij nog veel meer geld ophalen.