'TikTok lokt adverteerders met handgemaakt overzicht'
Zorgen wegnemen

'TikTok lokt adverteerders met handgemaakt overzicht'

13-01-2020 16:44 Laatste update: 16:44

TikTok zou meer adverteerders willen trekken met een handgemaakte nieuwsfeed, zonder aanstootgevende video's.

TikTok zou met de stap grotere adverteerders willen aantrekken, die het platform nu nog mijden door zorgen over aanstootgevende of zelfs illegale video's. Dat zeggen drie ingewijden tegen de Financial Times.

De krant meldde onlangs nog dat er video's met onder meer geweld tegen vrouwen de ronde doen op TikTok.

Miljard gebruikers

Het Chinese videoplatform heeft in de afgelopen drie jaar meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers verzameld. Toch zou de moderatie achterblijven in vergelijking met andere sociale media, die grote controleteams hebben om al het materiaal te controleren. Facebook heeft bijvoorbeeld een team van zo'n 20.000 medewerkers die alles nakijken. 

Adverteerders huiverig

Met een groter moderatieteam en een gecontroleerde videofeed zou TikTok de zorgen van adverteerders willen verminderen. In 2019 trok een aantal grote adverteerders zich nog tijdelijk terug van YouTube, nadat werd ontdekt dat video's van kinderen op de site door een pedofielennetwerk werden misbruikt.

In 2019 groeide ook de zorgen over invloed van de Chinese overheid op TikTok. Volgens moederbedrijf ByteDance is van invloed geen sprake. Toch verwijderde TikTok een populaire video die de Chinese kampen voor Oeigoeren aanstipte, om die later terug te plaatsen en excuses aan te bieden.

Discriminatie 

Ook bleek in december dat TikTok gebruikers met een handicap discrimineerde, door hen uit het zicht van andere gebruikers te houden. Hetzelfde zou gebeuren met onder meer homoseksuele gebruikers en mensen met overgewicht.

Waarom TikTok de wereld verovert:

Geen video missen?& Abonneer op het Bright YouTube-kanaal

Volg Bright ook op TikTok