Beeld © Getty
Beeld © Getty
Gericht adverteren

Twitter zegt sorry voor reclame-optie voor neonazi's

17 januari 2020 09:46

Twitter heeft zijn excuses aangeboden voor de mogelijkheid om advertenties specifiek te richten op neonazi's, homofoben en andere haatgroepen. De functie is nu verwijderd.

Adverteerders kunnen online kiezen op welke soorten mensen zij hun reclames willen richten, op basis van zoekgedrag of bijvoorbeeld gebruik van sociale media. Op Twitter bleken adverteerders te kunnen kiezen voor interessegebieden als 'transfobisch' 'white supremacists' en 'anti-gay'. Dat ontdekte de BBC, die Twitter op de hoogte bracht.

Twitter liet advertenties zien aan gebruikers die hadden getwitterd of gezocht naar bepaalde specifieke onderwerpen. Discriminerende woorden zijn inmiddels verwijderd uit de lijst met advertentie-opties, en Twitter biedt zijn excuses aan.

Kwetsbare groepen

De BBC testte zijn bevindingen door succesvol advertenties te tonen aan groepen als neonazi's. Volgens de advertentiefunctie van Twitter konden in het Verenigd Koninkrijk tussen de 67.000 e 81.000 neonazi's bereikt kunnen worden, en tussen de 92.900 en 114.000 islamofoben.

Het was ook mogelijk om gericht te adverteren op kwetsbare groepen. De leeftijdsgroep 13- tot 24-jarigen en zoekwoorden rond anorexia leverde een potentieel publiek van 20.000 mensen op.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Twitter-ceo: bewerkknop komt er 'waarschijnlijk nooit'

Kijk ook: nieuwe Microsoft-tablet

Geen video missen? Abonneer je op het Bright YouTube-kanaal