Volkswagen zet vol in op elektrische auto's. Beeld © AFP
Volkswagen zet vol in op elektrische auto's. Beeld © AFP
Nieuws

'Volkswagen koopt zich in bij Chinese maker van batterijen'

17 januari 2020 15:42

Het Duitse autoconcern Volkswagen gaat een belang van 20 procent kopen in het Chinese Guoxuan High-tech, dat batterijen voor elektrische auto's maakt.

Dat schrijft persbureau Reuters. Daarmee zou het voor de eerste keer zijn dat Volkswagen een belang neemt in een producent van batterijen voor elektrische auto's in China.

Volkswagen is één van de grootste automakers in de wereld en het heeft een sterke positie in China, waar het al sinds begin jaren tachtig auto's maakt.

Elektrisch heeft prioriteit

Sinds het dieselschandaal zet Volkswagen fors in op elektrische auto's, ook in China. Het land is voor het Volkswagenconcern de belangrijkste markt.

Tot 2024 wil Volkswagen 11 miljard euro steken in elektrische auto's. Voor het hele Volkswagenconcern (inclusief Audi, Porsche, Seat en Skoda) komen de investeringen uit op 33 miljard euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Thuis je auto laden of toch snelladen, wat heeft de toekomst?

China

In 2025 wil Volkswagen in China 1,5 miljoen miljoen elektrische auto's (inclusief plug-in hybrides) maken. Daarvoor heeft het wel batterijen nodig. Een batterij vormt een groot deel van de totale waarde van een elektrische auto, zo'n 40 procent.

Het Duitse concern zou de op één na grootste aandeelhouder worden in Guoxuan High-tech, na de oprichter die 25 procent heeft.

Meer fabrieken

Volkswagen heeft in China in dezelfde stad de batterijfabriek staat met partner SAIC voor 2,5 miljard dollar een fabriek gebouwd voor de productie van elektrische auto's.

Een andere fabriek die het heeft met weer een ander Chinees autoconcern wordt vernieuwd om ook daar elektrische auto's van de band te laten rollen.

Europa

Om de toevoer van batterijen zeker te stellen bouwt Volkswagen in het Duitse Salzgitter samen met het Zweedse Northvolt een fabriek voor batterijen. Door dat samen te doen met andere ondernemingen hoeft Volkswagen niet alle investeringen zelf te dragen.

Het heeft ook een belang van 20 procent gekocht in Northvolt.

Minder afhankelijk worden

Met een eigen fabriek wil Volkswagen minder afhankelijk worden van Aziatische producenten. Voorlopig zal het echter nog voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van die concerns, schreef de Duitse zakenkrant Handelsblatt vorig jaar.

Volkswagen wil na de fabriek in Salzgitter ook andere fabrieken voor batterijen bouwen. Daarbij is ook de vestiging in Emden genoemd, vlakbij de Nederlandse grens, maar daar is verder nog niets over bekendgemaakt.

European Battery Union

Volkswagen is samen met Northvolt de European Battery Union gestart. Begin december gaf de Europese Unie toestemming voor de subsidie van in totaal 3,3 miljard euro die verschillende EU-landen hierin willen steken. Het gaat om België, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en Zweden.

Voor de nieuwe Europese Commissie onder leiding van Ursula von der Leyen is het klimaat speerpunt voor het beleid. De productie van batterijen voor elektrische auto's past daar goed in.