Beeld © EPA
Beeld © EPA
Icoontjes

Google komt terug op omstreden herontwerp zoekresultaten

27 januari 2020 09:54

Google gaat toch geen haast maken met het omstreden herontwerp van zijn zoekresultaten waarbij advertenties moeilijk te herkennen zijn.

Google gaat zijn nieuwe ontwerp van de zoekresultaten de komende weken testen, meldt het bedrijf. Het uiterlijk van de zoekresultaten moet op de desktoppagina's van Google ongeveer hetzelfde worden als op mobiele telefoons.

Twistpunt is of en hoe zogenoemde favicons afgebeeld zullen worden naast de resultaten. Favicons zijn de vaak gekleurde logo's voor websites.

In het nieuwe ontwerp dat Google eigenlijk wilde uitrollen, stond in de zoekresultaten links naast elk webadres zo'n favicon. Omstreden, omdat links naast elk gesponsord resultaat de aanduiding 'Ad' staat. Als naast elk adres een klein icoontje staat, zijn advertenties nog maar nauwelijks te onderscheiden van echte zoekresultaten, vinden critici.

Reclame moeilijker te herkennen

Het is door de jaren heen steeds moeilijker geworden om een advertentie op Google te herkennen, toont Search Engine Land in een tijdlijn. Tot 2013 hadden advertenties nog een gekleurde achtergrond, daarna werd de aanduiding steeds minder opvallend.

"Het ontwerp is goed ontvangen door gebruikers op mobiele schermen, omdat het helpt snel te zien waar informatie vandaan komt met een prominent ad-label bovenaan", zegt Google. "Uitgevers hebben ons ook gezegd dat zij hun merklabel ook graag tussen de zoekresultaten willen hebben. Hoewel vroege tests op de desktop positief waren, nemen we reacties van gebruikers altijd mee. We experimenteren met een verandering in de huidige favicons op desktop, en blijven het ontwerp aanpassen." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Advertenties en zoekresultaten in Google ogen nu haast identiek

Kijk ook: review Google Nest Mini

Geen video missen? Abonneer op het Bright YouTube-kanaal.

Download de vernieuwde Bright-app: iPhone of Android.