NBCUniversal overtrad de regels, zegt Vestager. Beeld © ANP
NBCUniversal overtrad de regels, zegt Vestager. Beeld © ANP
Nieuws

14,3 miljoen boete voor oneerlijke Minion-licenties Comcast

30 januari 2020 13:12

Comcast-dochter NBCUniversal heeft jarenlang shirts en tassen met afbeeldingen van onder meer de Minions en Jurassic World onder te strenge licenties verkocht in de EU. Dit is tegen de wet en daarom krijgt het bedrijf een boete van 14, 3 miljoen euro.

Consumenten in de Europese Unie hebben door deze oneerlijke concurrentie waarschijnlijk meer moeten betalen voor de spullen dan met meer concurrentie het geval zou zijn, stelt de Europese Commissie, die de boete heeft opgelegd. 

NBCUniversal had exclusieve contracten met licentiehouders waardoor de verkoop van spullen in de EU beperkt werd. Het gaat om allerlei spullen zoals bekers, T-shirts en tassen met afbeeldingen van onder meer de Minions, Jurassic World en andere populaire figuren uit films van NBCUniversal.

Niet in andere landen verkopen

De verkopers mochten bijvoorbeeld alleen in bepaalde landen verkopen, en sommige producten mochten niet online worden aangeboden. Ook mochten producten niet worden doorverkocht. Als licentiehouders zich niet aan de verkoopbeperkingen hielden, werden contracten niet verlengd.

Dat is allemaal in strijd met de wetgeving in de Europese Unie, stelt Eurocommissaris Margrethe Vestager, die belast is met concurrentie en mededingingsrecht in de EU.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vestager wil komende jaren nog harder optreden tegen techreuzen

Ondermijning interne markt

De gelicenseerde producten dragen allemaal een logo of afbeelding die wettelijk beschermd is door copyright of een handelsmerk. Door de verkoop van de producten in een ander land of via internet aan banden te leggen, overtreedt Comcast de concurrentieregels. Dat kan nadelig zijn voor consumenten.

"Dit soort strategieën ondermijnen de funderingen van de interne markt van de EU en kunnen niet worden getolereerd", zegt Vestager. Het is de derde keer dat er voor een dergelijke overtreding boetes worden uitgedeeld.

Eerdere boetes

NBCUniversal en Comcast werden sinds juni 2017 onderzocht. De Europese Commissie concludeert dat de illegale beperkingen van januari 2013 tot september afgelopen jaar werden gehanteerd.

In maart 2019 kreeg Nike 12,5 miljoen euro aan boete opgelegd voor een vergelijkbare zaak. In juli 2019 kreeg Sanrio een boete van 6,2 miljoen euro omdat Hello Kitty-producten niet in andere landen mochten worden verkocht binnen de EU.

Comcast en NBCUniversal hebben nog niet gereageerd op de uitspraak.