© avast

Onderzoek naar antivirusbedrijf Avast na verkoop data gebruikers
Privacy

Onderzoek naar antivirusbedrijf Avast na verkoop data gebruikers

13-02-2020 16:59 Laatste update: 17:31

De Tsjechische privacytoezichthouder doet onderzoek naar het grote antivirusbedrijf Avast. Het bedrijf uit Praag heeft jarenlang het surfgedrag van zijn gebruikers verzameld en doorverkocht aan commerciële bedrijven.

"We verzamelen informatie. We hebben het vermoeden van een ernstige en uitgebreide schending van de bescherming van persoonlijke gegevens van gebruikers", meldt de privacywaakhond in Praag, de UOOU.

De techsites Motherboard en PCMag brachten de praktijken van Avast eind januari aan het licht. Volgens de artikelen verzamelde Avast "elke zoekopdracht, elke klik en elke aankoop op elke site". De antivirussoftware hield onder meer bij hoe mensen over een site bewogen, welke locaties ze opzochten in Google Maps, welke pagina's ze bekeken op LinkedIn en welke filmpjes ze bekeken op YouTube, Facebook en Instagram.

Data over kijken porno

Avast hield tot op de milliseconde nauwkeurig bij hoe laat iemand op een link klikte. Het was zelfs mogelijk om te zien welke porno mensen bekeken, en waar ze op zochten om daar terecht te komen.

De data kwamen terecht bij bedrijven als Google, Microsoft en Pepsi. Voor de marketingafdelingen van zulke bedrijven zijn de gegevens goud waard.

Identiteit was te achterhalen

Het verzamelen gebeurde in alle stilte, via Jumpshot, een dochterbedrijf van Avast. De gegevens waren in principe anoniem, maar het was volgens de onderzoekers mogelijk om de identiteit van mensen te achterhalen.

Na de publicatie besloot Avast om te stoppen met het verzamelen van het surfgedrag van gebruikers.

Kijk ook: Samsung Galaxy Z Flip

Geen tech-video missen? Volg Bright op YouTube