Archieffoto Beeld © ANP
Archieffoto Beeld © ANP
Nieuws

'Meer dan 5 miljoen euro schade door helpdeskfraude'

17 februari 2020 07:33

In de afgelopen twee jaar ontvingen ABN Amro, Rabobank, ING en de Volksbank van bijna vijfduizend klanten schademeldingen door helpdeskfraude. Die schade loopt in de miljoenen.

In 2018 ging het om een bedrag van bijna 2,4 miljoen euro; een jaar later om zo'n 2,9 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers die NU.nl opvroeg bij het Openbaar Ministerie (OM).

Schamen voor aangifte

Bij helpdeskfraude doen mensen zich voor als medewerkers van een bedrijf als Microsoft of Apple. Op die manier proberen ze toegang te krijgen tot bijvoorbeeld de bankgegevens van een slachtoffer, met als doel hem of haar te bestelen.

De werkelijke schade ligt vermoedelijk hoger, zegt Berend Jan Beugel van de Betaalvereniging tegen de site. "In de media lezen we regelmatig over mensen die zich schamen om aangifte te doen of om het bij hun bank te melden." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Internetoplichting: ondanks verlies, weinig aangifte

Incomplete cijfers

Sinds maart 2018 werken de vier banken samen met het OM om helpdeskfraude terug te dringen. Met succes, claimde het OM zelf eind januari. De schade door helpdeskfraude zou in een paar jaar tijd gehalveerd zijn, van 6 miljoen euro in 2017 naar 3 miljoen euro vorig jaar.

De cijfers die NU.nl in handen heeft, van de meldingen bij de banken, zijn niet meegenomen in die berekening. Uit de mail van het OM zou blijken dat de cijfers sinds 2016 incompleet zijn. 

Gissen

Stijn Ruiter, senior onderzoeker bij het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving, noemt het 'hoogst merkwaardig' dat het OM zo selectief gerapporteerd heeft. Welke cijfers uiteindelijk het dichtst bij de waarheid liggen, blijft volgens hem gissen.

Zowel bij de banken als bij de politie zullen namelijk niet alle fraudegevallen worden gemeld. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Minder schade door oplichting via nephelpdesk