Een van de Instagramfoto's van de VVD Beeld © Instagram VVD
Een van de Instagramfoto's van de VVD Beeld © Instagram VVD
Nieuws

VVD aan de memes: 'Het is alsof je naar je ouders op Facebook kijkt'

18 februari 2020 11:01

Op de instagrampagina van de VVD worden vrijwel uitsluitend nog memes gepost. Er staan geen afbeeldingen meer van Mark Rutte en Klaas Dijkhoff in actie, maar gefotoshopte beelden en grappige teksten. Hoe effectief is deze strategie?

Wie de VVD op Instagram volgt, kan het niet ontgaan zijn: de politieke partij plaatst niets anders meer dan memes. Over haar strategie wil de VVD niets kwijt, maar het lijkt duidelijk dat de partij met de humoristische plaatjes een jonger publiek wil aanspreken. Toch lijken ze er veel irritatie mee op de hals te halen, zo onderzocht Brandpunt+ eerder.

Nadine Roestenburg, auteur van het boek 'Van Meme tot Mainstream', denkt dat het inzetten van memes best zou kunnen werken in de politiek. "Het gebruiken van beeldtaal kan heel krachtig werken om jongeren te bereiken", zegt ze tegen EditieNL.

Toch heeft ze haar twijfels over de manier waarop de VVD het doet. "Ze slaan de plank mis. Het is een beetje alsof je naar je ouders kijkt op Facebook."

Algoritme

"De meme-strategie is slim", zegt BKB-campagnestrateeg Tom te Buck tegen EditieNL. "Social media werken met een algoritme. De bedoeling is om zo lang mogelijk zichtbaar te blijven en reacties te genereren. Memes zijn de perfecte manier om reacties uit te lokken. Of die positief of negatief zijn, maakt niet uit."

Niet nieuw

Volgens Te Buck zijn memes in de politiek niet nieuw. "Kijk bijvoorbeeld eens naar de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten en naar de speciale memes-pagina van Forum voor Democratie."

Wel plaatst hij een aantal kanttekeningen: "Een meme kan de boodschap volledig doodslaan en is volledig ongenuanceerd. De strategie is slim, maar de uitvoering is een tweede. Forum voor Democratie heeft een jonge achterban die er beter mee overweg kan dan die van de VVD."