President Trump Beeld © EPA
President Trump Beeld © EPA
Alles opgekocht

'YouTube toont rond verkiezingen VS alleen reclames Trump'

21 februari 2020 09:16

In de dagen voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen zullen er op de Amerikaanse homepage van YouTube alleen advertenties van president Trump te zien zijn.

Het campagneteam van Trump zou alle advertentieruimte op de veelbezochte thuispagina van YouTube hebben opgekocht, zeggen ingewijden tegen Bloomberg. De advertenties van Trump zouden 'prominent' te zien zijn op YouTube in de dagen voorafgaand aan 3 november, als Amerikanen naar de stembus gaan.

De advertentieruimte zou tot zo'n 1 miljoen dollar per dag kosten. Het is niet duidelijk wanneer de YouTube-campagne van Trump precies begint, wel is bekend dat dergelijke reclames vaak een hele dag op de thuispagina van YouTube blijven staan.

Scherpere regels

YouTube wil niet ingaan op het gerucht, maar zegt dat het gangbaar is dat politieke adverteerders veel advertentieruimte inkopen. "Alle adverteerders volgen hetzelfde proces en zijn welkom om de ruimte te kopen, zolang hun advertenties voldoen aan ons beleid", aldus een woordvoerder.

YouTube-moederbedrijf Google scherpte in november vorig jaar zijn regels voor politieke advertenties aan. Kiezers mogen niet meer heel gericht worden bestookt met advertenties, bijvoorbeeld op basis van hun politieke voorkeur. Adverteerders kunnen alleen nog maar doelgroepen kiezen op basis van leeftijd geslacht en locatie.

Kritiek op Google

De keuze voor een Google-bedrijf is opvallend gezien de felle kritiek die Trump op de zoekgigant heeft. In augustus zei Trump dat Google zijn herverkiezingscampagne zou tegenwerken, een beschuldiging die hij zonder bewijs deed. "We houden Google scherp in de gaten", zei de Amerikaanse president toen.

In december werd nog bekend dat Google en dochterbedrijf YouTube de afgelopen zomer ruim driehonderd advertenties van de politieke campagne van Donald Trump offline hebben gehaald. Een exacte reden werd niet gegeven en de weggehaalde advertenties zijn ook nergens terug te vinden.

Online advertenties worden steeds belangrijker voor presidentskandidaten. Dit keer zou er tijdens de verkiezingen zo'n 1,34 miljard dollar worden uitgegeven aan reclames op internet, bijna een verdubbeling ten opzichte van de vorige Amerikaanse verkiezingen.