Spotify op vingers getikt om horrorreclame tussen kinderliedjes
It: Chapter Two

Spotify op vingers getikt om horrorreclame tussen kinderliedjes

11-03-2020 12:00 Laatste update: 12:00

Spotify en Warner Bros. zijn in het Verenigd Koninkrijk op de vingers getikt, omdat een afspeellijst met kinderliedjes een advertentie voor de horrorfilm It: Chapter Two bevatte.

Het betrof een reclamestunt van Warner Bros. bij de muziekdienst, aldus de BBC. In de afspeellijst 'Classical Lullabies' stonden allerlei klassieke kinderliedjes, die na een paar nummers werden onderbroken door een reclame voor de film. 

"Ik heb 27 jaar over jullie gedroomd", zegt de clown Pennywise in de horrorreclame. In de film terroriseert diezelfde clown een groep jonge kinderen, net als ook in de klassieke film It. "Ik heb naar jullie verlangd. Oh wat heb ik jullie gemist." In de achtergrond zijn ondertussen enge geluiden te horen.

De Britse Advertising Standards Authority (ASA) zegt dat zulke advertenties kinderen de stuipen op het lijf kunnen jagen. Volgens de waakhond moet alles gedaan worden om in de toekomst dit soort incidenten te voorkomen.

'Gericht op 18+'

Hoewel de afspeellijst gericht leek op kinderen, werd hij via het Spotify-reclameplatform specifiek verspreid naar gebruikers tussen de 18 en 44 jaar oud. De ASA erkent daarom dat Warner Bros. stappen heeft gezet om de enge reclame weg te houden bij kinderen, maar benadrukt dat dit niet helemaal is gelukt. Jonge gebruikers konden nog steeds bij de afspeellijst terechtkomen en hem aanzetten.

De ASA kan geen boetes uitdelen, maar kan wel sancties opleggen bij bedrijven die vaker de reclameregels in Engeland overtreden. Dat is bij dit voorval nog niet gebeurt: beide bedrijven hebben enkel een waarschuwing gekregen.

Test: slimme speaker Google Nest Mini

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's