Beeld © ANP
Beeld © ANP
Nieuws

Privacyautoriteit heeft nog 3000 urgente privacyklachten in de wacht

23 maart 2020 20:11

Privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens (AP) moet nog 3000 klachten van consumenten uit 2019 behandelen. Dat vindt minister Sander Dekker van Rechtsbescherming weliswaar veel, maar er gaat voorlopig geen extra geld naar de toezichthouder. Hij wacht een onderzoek naar de werkdruk af.

Dat schrijft de minister in een antwoord op Kamervragen over de werkdruk bij AP. Eerder bleek dat de organisatie het zo druk heeft omdat het onderbemand is. Daar stelden D66 en de SP Kamervragen over. Zij willen dat er meer geld naar de toezichthouder gaat. 

Door onderbezetting en een groeiend aantal klachten liep de wachttijd op tot een half jaar. Hierdoor kunnen duizenden klachten pas veel later in behandeling worden genomen.

Eerst onderzoek

Dat is volgens Dekker 'lang te noemen’. Maar voor hij besluit of er meer geld moet worden vrijgemaakt, moeten eerst twee zaken duidelijk worden.

Het eerste is de uitkomst van het onderzoek naar de financiering van de AP. Daarbij is de vraag: hoe druk heeft de organisatie het en hoe ziet de financiering eruit? De uitkomst van dat onderzoek wordt voor de zomer verwacht.

Dekker wil daarnaast kijken naar hoeveel klachten er blijven binnenkomen. Want in de tweede helft van vorig jaar daalde het aantal klachten ten opzichte van de eerste zes maanden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Privacyautoriteit kan drukte niet aan: grove privacyschendingen dreigen

Verplicht onderzoeken

Van alle 27.800 klachten die AP ontving, moet het ongeveer een derde verplicht onderzoeken. Dat komt omdat privacywet AVG onderscheid maakt tussen zaken die de toezichthouder mag en moet onderzoeken.

De toezichthouder geeft voorrang aan grove schendingen of zaken waarin grote of kwetsbare groepen slachtoffer zijn van privacyschending. Op dit moment liggen er nog 3000 van dat soort klachten op de plank, schrijft de minister.

Van alle klachten die binnenkwamen hoeft AP er 19.000 niet te onderzoeken. Dat komt het tips of meldingen zijn. Die komen dus lager op de stapel te liggen en worden mogelijk helemaal niet behandeld.