Nederlands initiatief moet mondkapjes modieus maken
Corona-fashion

Nederlands initiatief moet mondkapjes modieus maken

05-04-2020 12:13 Laatste update: 12:15

Uit Eindhoven komt een initiatief om het dragen van mondkapjes te stimuleren: The Fashion Filter.

In Azië is het normaal, maar in Nederland is zelfs een dodelijk virus niet voldoende om het dragen van een mondkapje mainstream te maken. De online store The Fashion Filter wil het dragen van een gezichtsmasker sociaal geaccepteerd maken. 

Wat zou er gebeuren als een mondkapje niet medisch maar modieus is? Als het dragen van een gezichtsmasker zelfs een bijdrage aan je outfit wordt? Het Eindhovense initiatief The Fashion Filter biedt allerlei designs aan met het idee het mondkapje uit het verdomhoekje te halen.

Er zijn mondmaskers met een kleurverloop, een strakzwarte of grafische print en een kunstwerk van Loes van Reijmersdal. De maskers zijn er in drie maten en kosten 35 euro. 

Sociaal acceptabel maken

Ook in Amsterdam wordt gewerkt aan sociaal acceptabele mondkapjes. Modeontwerper Melanie Brown van ByBrown tailoring maakt ze voor gemeentewerkers in Brabant en desgevraagd voor particulieren. “Ik ben erg voor de promotie van het dragen van mondkapjes. Als iedereen er een zou dragen zou dat ons beter beschermen.”

Ook na de coronacrisis is het geen gek idee om als verkoudheid of griep heerst, op zijn minst op plekken waar veel mensen samenkomen, zoals in de tram of trein, jezelf te beschermen met een mondkapje. 

De makers achter het Fashion Filter zijn wearablesguru Marina Toeters, onderzoeks- en technologiestudio LabeledBy en de productie is in handen van Fashion Tech Farm in Eindhoven, met steun van de TU/e, Epson en Ee Labels.

Mocht er niks naar jouw smaak bij zitten of heb je een eigen patroon in gedachten, dan kun voor 18 euro een doe-het-zelf pakket kopen met dezelfde drie filters (PP80, Viscose, PP20) erin.

Tech ingezet tegen coronavirus

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's