Zo werkt de corona-app die op symptomen controleert
Quarantech: corona en tech

Zo werkt de corona-app die op symptomen controleert

09-04-2020 10:11 Laatste update: 10-04-2020 10:38

Het kabinet wil twee apps inzetten in de strijd tegen Corona. Eentje moet het virus opsporen en de andere, die voortbouwt op de app 'OLVG Corona check', helpt bij een eerste thuisdiagnose om vast te stellen of je mogelijk besmet bent. Maar hoe werkt deze app? Redacteur David gebruikt de app al drie weken en deelt zijn ervaringen.

De app OLVG Corona check is ontwikkeld op basis van de app Luscii Vitals. Het Amsterdamse bedrijf Luscii maakt al jaren medische apps voor verschillende ziektes. Patiënten moeten thuis metingen doen, een aantal korte vragen beantwoorden en die invullen in de app. De  gegevens worden vanuit de app direct naar hun arts verstuurd, die de meetgegevens in een elektronisch patiëntendossier direct kan beoordelen.

Na aanmelden voor de OLVG Corona check met hun persoonlijk gegevens, moeten gebruikers via de Luscii Vitals app iedere dag hun huidige lichaamstemperatuur doorgeven en antwoord geven op vier vragen. De app wil weten of je keelpijn of een neusverkoudheid hebt en in welke mate je kortademig bent en hoeveel je wel of niet hoest.

Persoonlijk contact

Een team van specialisten in het OLVG bekijkt de gegevens dagelijks, en e-mailt gebruikers als alles in orde lijkt. Mochten de artsen denken dat het om een coronabesmetting gaat, nemen ze persoonlijk contact met de patiënt op.

Ik vul de app nu al bijna drie weken dagelijks in. De app is simpel in gebruik maar toch onnodig omslachtig. Zeker als de overheid straks aan miljoenen Nederlanders vraagt om deze app massaal in te vullen, moet dat makkelijker kunnen.

Zoals je in bovenstaand filmpje kan zien moet je iedere dag twintit keer tikken om slechts vijf vragen te beantwoorden. Dat komt mede omdat je bij iedere vraag eerst een pagina van 1 of 2 alinea's met uitleg te zien krijgt zoals 'geef op de volgende pagina aan of u last heeft van keelpijn'. Die tekst zou ook samen met de antwoordknoppen op één pagina kunnen staan. Ook moet iedere vraag apart naar het OLVG verstuurd worden en dat leidt tot een hoop overbodig getik.

Laagdrempeliger

Ik zou veel liever een interface zien zoals de COVID radar app van het Leids Universitair Medisch Centrum. Die app stelt vijftien vragen maar die staan allemaal op één pagina. Onder iedere vraag – Hoest u? – staan ja-nee-knoppen die standaard allemaal op nee staan. Pas als er iets aan je gezondheid verandert moet je op ja tikken. Bovendien geef eerst antwoord op alle vragen en verstuur je dan alles in één keer.

Dat is veel laagdrempeliger en ik maak me zorgen dat met name jongeren na een paar dagen zonder enige verandering in hun gezondheidsklachten verveeld raken van dagelijks twintig keer te tikken. Toch is het belangrijk dat mensen dat wel iedere dag doen.

Twee interfaces

Ik wil daar wel een kanttekening bij plaatsen. Het zou kunnen dat de interface juist bewust zo is ontworpen, bijvoorbeeld omdat die toegespitst is op ouderen die anders omgaan met moderne technologie dan jongeren. Als dat zo is, zou er bijvoorbeeld een optionele interface aangeboden kunnen worden die na een paar dagen stopt met de extra uitleg. 

Hoe dan ook: ik blijf de app ondanks mijn goedbedoelde kritiek iedere dag invullen. Eind maart bleek al dat de app in de omgeving van Amsterdam door bijna 60.000 mensen werd gebruikt en dat bijna 3.000 mensen daarom te horen kregen dat ze waarschijnlijk besmet waren. 

De OLVG corona check was in de eerste instantie alleen beschikbaar voor mensen in en rondom Amsterdam maar ondertussen is er een reeks ziekenhuizen door het hele land die de corona check aanbieden.

Update 10 april, 12:38 uur:  Een woordvoerder van Luscii bevestigt dat de huidige interface inderdaad ontworpen is voor ouderen die deze flow van werken prettig vinden maar dat er op korte termijn een update komt van de app waarbij je met aanzienlijk minder stappen de gegevens in één kan invullen en versturen.