'Brussel wil snel meer transparantie van techreuzen'
Regulering hervat

'Brussel wil snel meer transparantie van techreuzen'

28-04-2020 13:58 Laatste update: 15:46

Na een pauze in de regulering van grote techbedrijven, wil de Europese Commissie de techreuzen nu tot meer transparantie dwingen.

De handhaving van techbedrijven werd eind maart gepauzeerd vanwege het coronavirus, nu wordt het werk hervat, meldt de Financial Times. Brussel wil beter kunnen controleren hoe grote techbedrijven data over gebruikers verzamelen en gebruiken.

De Commissie zou meer transparantie willen afdwingen bij bedrijven als Google, Twitter en Facebook. Daarvoor moeten nieuwe maatregelen worden opgenomen in de herziening van de bijna twintig jaar oude regels waarmee Europa het internet handhaaft. Het zal nog enkele jaren duren voor de herziene regels van kracht zijn.

Onder de motorkap kijken

"We willen onder de motorkap kunnen kijken", zegt een ingewijde. "Nu hebben we geen systematische manier om erachter te komen wat er gebeurt. Op gebieden als desinformatie of illegale inhoud moeten we de bedrijven op hun woord geloven. Dat zijn we zat. We willen hun geheimen niet, maar we moeten gebieden van publiek belang controleren."

Het plan zou worden gesteund door de Eurocommissarissen die de digitale regels handhaven, onder wie Thierry Breton (Interne Markt), Vera Jourova (Transparantie en Waarden) and Margrethe Vestager (Mededinging en Digitale Samenleving). De afgelopen weken zou de steun zijn toegenomen voor verscherpte controle en juridisch toezicht op techbedrijven.

'Techbedrijven blijken tot meer in staat'

De Europese Commissie zou blij zijn met de snelheid waarmee techbedrijven nepnieuws rond corona hebben aangepakt. Nu wil Brussel weten of de bedrijven ook bij andere schadelijke inhoud zo snel kunnen ingrijpen. Het coronavirus heeft aangetoond dat internetbedrijven tot meer in staat zijn dan ze eerder lieten blijken, vindt parlementslid Alex Saliba, verantwoordelijk voor aanbevelingen over de nieuwe internetregels.

Google laat sinds begin deze maand weer advertenties rond het coronavirus toe, maar controleert veel strenger op wie die reclames mag plaatsen. Sinds vorige week wil het bedrijf van alle adverteerders de identiteit en het land van herkomst weten. Voorheen golden zulke strenge regels alleen voor politieke advertenties.

Facebook beloofde op zijn beurt om gebruikers actief te gaan wijzen op blootstelling aan desinformatie en nepnieuws. Zulke meldingen waren er al, maar worden in het kader van corona nu duidelijker en actiever getoond. Twitter voert sinds maart een agressief verwijderbeleid rond nepnieuws en "gevaarlijke onzin" over het coronavirus.

Samen verslaan we corona, met onze computers

Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's