Spectaculaire crashtest Polestar 2: hoe veilig is de accu?
Crashtest

Spectaculaire crashtest Polestar 2: hoe veilig is de accu?

29-04-2020 09:13 Laatste update: 09:15

De elektrische Polestar 2 heeft zijn eerste crashtest gehad bij moederbedrijf Volvo in Gothenburg en het resultaat is spectaculair.

Volvo staat bekend om zijn focus op veiligheid. Het bedrijf vond de driepuntsgordel uit en gaf dat patent gratis weg omdat het levens zou redden. Ook voert Volvo nog steeds de meeste crashtests en veiligheidsonderzoeken uit van elk automerk.

Submerk Polestar krijgt dezelfde behandeling en de nieuwe volledig elektrische Polestar 2 mocht dus uit elkaar spatten op een blok staal in de onderzoeksbaan in Gothenburg. Polestar heeft overigens alleen foto's van de test vrijgegeven, geen videobeelden.

In 2014 waren we bij zo'n crashtest en het is zelfs met een snelheid van 60 kilometer per uur een absurd spektakel. 

Polestar heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de accu intact blijft bij een aanrijding. Een accu waarvan de celstructuur kapot gaat is een bijzonder brandgevaar en dus is er in de vloerstructuur extra aandacht besteed aan de onverwoestbaarheid van de accu. Bij een crash wordt ook direct de elektrische verbinding tussen accu en auto stopgezet, zodat de accu de boel niet onder stroom kan zetten.

Volvo heeft ook weer een nieuwe vinding op zijn naam staan: het SPOC Block. SPOC staat voor Severe Partial Offset Crash en het is precies deze test die Polestars en Volvo's veiliger maakt dan andere auto's met 5 sterren in de NCAP-crashtest. Het was Volvo-onderzoekers opgevallen dat aanrijdingen waarbij auto's niet frontaal op elkaar klappen, maar gedeeltelijk vaak de veiligheidsstructuur in de auto missen. Zo kon een voorwiel volledig de cabine ingedrukt worden.

Op basis daarvan hebben de Zweden de crashzone breder gemaakt. Omdat er geen groot motorblok is dat een deel van de klap op kan vangen, is er een aluminium blok geplaatst dat achter de voorwielen zit en de energie van een ongeluk beter verdeelt en zowel de accu als de inzittenden heel laat. 

Nog een vernieuwing zijn de binnenzijde airbags die aan de voorstoelen vast zitten en zorgen dat ledematen beter beschermd zijn. In de auto die straks als eerste te koop komt zitten alle veiligheidsopties standaard ingebouwd. 

Kijk ook: review Polestar 1

Volg Bright op YouTube voor meer video's over elektrische auto's